Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
Autor: Jaroslav Fišer
Poslední dobou se stále častěji hovoří o tom, jak Seznam.cz přichází o uživatele na úkor Google. Nejvíce se o tom začalo hovořit asi na konci prázdnin, kdy Seznam dramaticky zamíchal výsledky vyhledávání a spousta do té doby „stabilních“ webů se propadla. I u nás na Blábolu jsme o tom informovali, asi dokonce i jako jedni z prvních. I my jsme přitom odkazovali na graf z počítadla Toplist, podle kterého si během uplynulého roku Seznam a Google prohodili pozice a procentuální zastoupení v počtu příchozích na weby měřené Toplistem.
Zatímco pro jednu skupinu je graf jasným důkazem toho, že uživatelé na Seznam zanevřeli, druhá tuto statistiku zpochybňuje a poukazuje, že podle jiných ukazatelů Seznam dokonce roste! Najít vhodný způsob, jak zjistit případný úbytek uživatelů ze seznam.cz je podle mě velmi složité. To, co porovnává např. Drago na svém blogu (jeho článek mě inspiroval k napsání této úvahy), určitě není porovnávatelné. Drago poukazuje na to, že např. podle Alexa Ranku návštěvnost Seznamu výrazně roste. Teorii pak podpořil ještě odkazem na graf Netmonitoru. Jenomže Dragovy údaje vypovídají jen o návštěvnosti www.seznam.cz, což ještě nutně neznamená, že je používán fulltext. Tzn. návštěvnost www.seznam.cz může klidně růst, ale počet uživatelů fulltextu klesat. A já si myslím, že to tak i bude. Příčinou může být například seznamácký e-mail, který je dominantní a spousta lidí na něj přistupuje přes domovskou stránku Seznamu. Jiní ho zase mohou používat jako rozcestník pro zpravodajství na Novinky, Sport, Stream či Super.
Domnívám se, že jeden z mála způsobů, jak zjistit, jestli dochází či nedochází k poklesu návštěvnosti, je porovnat nějaký časový úsek se stejným úsekem předchozího roku a to ve vztahu ke konkrétnímu slovu či frázi, která je hledaná a byla v obou časových úsecích na prvním místě ve fulltextu. Ideálně, aby šlo aspoň o trochu delší časový úsek (minimálně v řádu měsíců), aby se eliminoval vliv počasí. Dále je nutné použít takové slovo či frázi, které není komerčního rázu kvůli ovlivnitelnosti pozic odvrchu Sklikem (tzn. ideálně aby nebyl vůbec žádný Sklik nebo aspoň naopak aby byly pokaždé vždy plně obsazené všechny pozice v Skliku), ovlivnitelnosti hinty z firmy.cz a manipulací našeptavačem případně nějakou reklamou či módním trendem vzniklým televizní reportáží apod. Musí jít přitom o nadčasovou frázi či slovo. Pokud se podaří tyto hlavní faktory eliminovat, můžeme si udělat aspoň přibližný obrázek o tom kolik lidí přestalo seznamácký fulltext používat.
Pořád to ale ještě nic nevypoví, protože počet internetové populace se zvyšuje, takže ačkoliv Seznam možná procentuálně ztratil část trhu, tak v absolutních číslech nemusí k takovému poklesu dojít. Pokud by byl daný web na stejnou frázi první i v Google, tak by měl výsledek určitě větší vypovídací hodnotu. Ale problém je v tom, že u Google již nejdou filtrovat klíčová slova z refererů. Tím pádem nevysledujeme možnou vazbu úbytku fulltextu Seznamu ve prospěch Google, ale dostaneme jen určitou orientační hodnotu.
Jsem přesvědčen o tom, že se najde aspoň trochu početná skupina majitelů či správců webů, jejichž weby budou výše uvedené faktory splňovat a dají nám k dispozici svá data.
U nás provozujeme hned dva weby, které bychom do této skupiny mohli aspoň částečně zařadit. Respektive byly a jsou dlouhodobě v jednom případě první a v druhém případě druhý na nekomerční fráze. Bohužel i tak byly „zasaženy“ Sklikem. Porovnal jsem časový úsek 1.9. – 31.10. 2013 a stejné období letošního roku. Šlo tedy o období před změnou v řazení SERP na Seznamu a také po změně, která se jeví jako zlomová pro odchod uživatelů od Seznam.cz. A z výsledků moc moudrý nejsem.
Fráze ani weby nechci záměrně uvést, protože nestojím o komentáře k jejich kvalitě
web č.1 zaznamenal na Seznamu na sledovanou frázi meziroční růst návštěv 24% (2828 -> 3505). Celkový počet příchozích ze Seznam.cz přitom klesnul o 18% z 14756 na 12082
web č.2 zaznamenal na sledovanou frázi meziroční pokles 73 % (439 -> 118), přičemž celkový počet příchozích ze Seznam.cz stoupnul o 13,5% z 2829 na 3213 návštěv
A pak se v tom vyznejte
Štítky: Google, Seznam, vyhledavače
classic 22.11.2014 v 01:00
řekl bych že dřív či později začnou seznamu klesat i absolutní čísla. drží si řekl bych stejné počty lidí vyššího věku, což jisto jistě má své limity.
Jaroslav Fišer 22.11.2014 v 10:31
no, já bych řekl, že právě stárnoucí generace zatím ta čísla zvyšuje a to tím, jak se internet dostává do důchodového věku. Spousta kancelářských pracovníků vyššího věku, kteří jsou zvyklí používat jdou nyní do důchodu. Zatímco když byli v práci, tak se na počítač dostali jen párkrát za týden, tak teď na compu mohou sedět denně. A chodí na web přes Seznam. Myslím, že tato situace bude trvat ještě roky…
Visibility digital 14.12.2014 v 17:29
Seznam žádná ověřená hard data nezveřejňuje, proto těžko říct, zda Seznam roste nebo upadá. Nicméně v příštím roce by měl být trend zřejmý i bez potřebných dat.