Zpoplatnění obsahu? Máte-li co nabídnout, tak to zkuste!
Autor: Jaroslav Fišer
Řada provozovatelů webů řeší otázku, jak zmonetizovat svoji tvůrčí činnost. Věnují nemálo času svým projektům, píší nezřídka velmi kvalitní články či blogspoty a dosahují tak i vysoké návštěvnosti. Přesto příjmy z internetové reklamy většinou neodpovídají vynaloženému úsilí a v lepším případě pokryjí aspoň provozní náklady. Zatímco u tištěných médií je část výdajů kompenzována prodejní cenou novin či časopisů, u internetu se za obsah (tím nemám na mysli erotiku) běžně neplatí. Přesto už se i u nás začínají objevovat první výjimky, které zkoušejí inkasovat peníze za přístup k obsahu. A nemusí jít nutně o velké giganty, kteří mají i tištěné verze a internet je pro ně spíš reklamní médium nežli hlavní publikační kanál. Měl jsem možnost na toto téma hovořit hned se dvěma „průkopníky“ v tomto oboru. Oba patří mezi mé obchodní partnery a nechali mě nakouknout „pod pokličku.“
Více obsahu a další výhody za méně než 1 Kč denně
Pavel Nadrchal je mimo jiné provozovatelem internetových portálů NBAlive.cz a NHLportal.cz. Tyto dva jeho projekty nabízejí čtenářům aktuální zpravodajství ze zámořské NHL a NBA. Velká část obsahu je zdarma, ale už druhým rokem si některé články nepřečtete, pokud nejste registrován v Klubu NBAlive respektive v Klubu NHLportal. Za roční členství v každém z klubů se platí 300 Kč. Příspěvek má pomoci aspoň částečně pokrýt náklady na provoz webů. Podle Nadrchala bohužel žijeme v Česku a proto od klubové sekce neočekává přílišné zisky. „Můj celý pohled na věc je takový, že jak Češi, tak Slováci by nejraději všechno zadarmo a pokud možno v prvotřídní kvalitě. Proto jsme si nedávali ani žádné cíle a jasně jsme si řekli, že uvidíme, jak se to vyvine za rok, dva, tři,“ říká v rozhovoru Nadrchal.
Co Vás na nápad zavést placené členství v klubu a tudíž i placený obsah přivedlo?
Samotný zárodek pro vznik klubů a zároveň cíl byl, je a zůstává stejný a to v první řadě získat pro portály alespoň minimum financí, které by pokryly provoz portálu, tedy úhrada domény, webhostingu, bannerů a dalších nezbytností pro správné fungování projektů provozovaných ve volném čase každého člena týmu NBAlive.cz a NHLportal.cz.
Kolik je aktivních placených členů?
Množství členů je na každém portále výrazně odlišné. NBA portál počítá členy klubu na desítky, zatímco NHL portál na jednotlivce. Je to dáno tím, že v NBA jsme jedničkou na informačním trhu o NBA a samotný portál má daleko větší návštěvnost než NHL portál, který má kolem sebe silnou konkurenci a není lehké se prosadit, nicméně od svého vzniku jdeme prozatím stále nahoru a to ať už v oblíbenosti, tak i návštěvnosti a dalších ukazatelích. Portál NBAlive.cz denně navštíví 3.500 až 4.000 čtenářů a v naší třetí sezóně křivka návštěvnosti stále stoupá. NHLportal.cz disponuje ve své druhé sezóně denní návštěvností okolo 1.500 a i zde trend naznačuje, že příští sezóna bude opět o něco lepší, co se minimálně návštěvnosti týče.
Má členství i jiné výhody oproti neregistrovaným čtenářům než jen přístup k placenému obsahu?
Členství v klubu jsme od počátku vzali více komplexně. Na každou sezónu jsou vypisovány výhody členů, které se budeme snažit do budoucna rozšiřovat a již teď mohu říci, že příští sezónu se výhody na portále o NBA výrazně změní, samozřejmě k lepšímu. O změnách na NHL portálu stále rozmýšlíme, nakolik tyto změny jsou vždy ovlivněny počtem členů. Čím více je členů, tím více a snáze se vymýšlejí další maličkosti a výhody. Pro letošní sezónu mohou členové klubů NBAlive a NHLportal čerpat z následujících výhod: sleva 5% na zboží z internetového obchodu pro opravdové sportovní fanoušky FanObchod.cz, každý měsíc ze všech členů losujeme pět výherců dárkového poukazu opět do internetového obchodu FanObchod.cz, členové klubu mají přístupnou sekci článků Tipování NBA hned po vydání článku (ostatní až 24 hodin po vydání), dále minimálně 10 extra článků, které jinde nenajdete, nakolik musí být výhradně z naší dílny, nesmí být převzaté, přeložené (i proto jsou to nejčastěji úhly pohledu, rozbory, analýzy a spekulace) a nesmím zapomenout i na speciální diskuzi pouze pro členy klubu.
Kolik uživatelů v členství pokračuje i v dalších letech, tzn. že jsou patrně spokojeni a členství si prodloužili?
Jelikož kluby jsou nyní teprve ve druhém roce provozu, dá se říci, že procento je velmi vysoké. Nějakou dobu trvalo, než si někteří naši „skalní“ fanoušci ke klubu v první sezóně našli cestu. A právě těm, kteří se přihlásili jako jedni z prvních, nyní končí členství a my jsme velmi rádi, že o svá členství žádají znovu.
Cena za členství je pořád stejná nebo se měnila?
Cena se ustálila na částce 300,- Kč za rok, tedy 365 dní (někteří návštěvníci období „rok“ chápali jako kalendářní rok, ale opravdu se jedná o 365 dní). Jak vidíte, jedná se o méně než 1,- Kč denně, což se nám zdá velmi symbolické. I tak se setkáváme občas s ohlasy, že je to moc drahé a proč některé články vystavujeme jako klubové, že je to blbost. V dnešním světě, kdy spousta lidí kouří, nebo chodí častěji do hospody a na tyto aktivity finance mají, mně však osobně tyto invektivy nechávají klidným. Bohužel nás navštěvují zejména obyvatelé České republiky a Slovenska, kteří obecně nejraději vyžadují vše zadarmo a pokud možno v co nejlepší kvalitě. Nevidí však za provozem portálu ty hodiny, dny a týdny práce nás všech, kteří se podílejí na chodu portálu o volném čase.
Úplně na začátku zprovoznění byla cena členství 500,- Kč za rok, ale následně jsme cenu snížili na 300,- Kč za rok, která je adekvátní a symbolická zároveň.
Jak z rozhovoru s Pavlem Nadrchalem vyplývá, zpoplatnění obsahu šanci na přežití má, ale zatím to jde velmi ztuha a bez dalších příjmů z reklamy šance na uživení v české kotlině zatím není. Podobné zkušenosti nasbíral i další z provozovatelů webu se zpoplatněným obsahem, kterého jsem požádal o rozhovor. Neorientuje se ale pouze na český a slovenský trh a nabízí trochu jiné služby než jen prosté zpravodajství. Proto také příjmy za placený obsah už dokáží na chod webu vydělat. Zatím neprozradím víc, podrobnosti se dočtete v dalším článku.
petr 20.3.2012 v 06:40
Mno já znám motejlek.com, ten to dělá opravdu dobře.