Záludnosti reklamního systému, aneb jak zabít dobrý nápad
Autor: Martin Sedláček
Internetovou reklamou a reklamními systémy se na našem blogu zabýváme celkem pravidelně. Ve velkém testu jsme porovnávali relevantnost zobrazovaných reklam, nebo jsme se zabývali otázkou, zda vede střídání reklam k vyšším výdělkům. Dospěli jsme k závěrům, že právě kombinací různých reklamních systémů a nastavením správných poměrů se dá dosáhnout největších zisků. Ne všechny reklamní systémy ale přinášejí kýžené výsledky. Ty, které na první pohled vypadají velmi zajímavě, může zabít jejich záludnost a složitost. Jedním z takových je Potenza. Jaké jsou naše zkušenosti z pozice provozovatele několika desítek webů a poskytovatele reklamního prostoru?
Partnerské reklamní programy v české provenienci v současnosti ovládají dva hegemoni – Sklik a Adsense. Na chvostu se drží eTarget (jeho zlaté časy jsou ale už asi v nenávratnu), AdFox loni v březnu ukončil svůj provoz, svoji stabilní pozici si naopak drží Billboard. A velmi zajímavě pak vypadá affliate program Potenza. Jeví se jako skvělý doplněk, není to kontextový PPC systém, ale partnerský program, který nabízí odměnu za lead, sale a v menší míře i za proklik. Sami si vyberete klienta, jehož reklamu chcete zobrazovat, předem znáte podmínky provizního systému a v momentě, kdy je vaše reklamní plocha klientem schválena, můžete začít zobrazovat bannery a začít vydělávat. Skvělý nápad reklamního “tržiště”, který ale zabíjí systém samotný. Svou složitostí, zkostnatělostí, záludností a minimální flexibilitou.
S vývojem našeho reklamního systému Adwave se nám otevřela možnost na našich webech relativně jednoduše nasadit na jednu bannerovou plochu několik reklamních systémů. Dostali jsme se tedy i k Potenze, kterou jsme do té doby využívali jen sporadicky. A narazili jsme velmi záhy. Pod jedním účtem můžete mít sice zaregistrováno několik webů, ale vaše výdělky se vám pak počítají pouze souhrnně, vyhodnocení kampaně pro konkrétní web není možné. Malý detail, ale velmi podstatný! Řešením je vytvořit pro každý web samostatný účet pod samostatným e-mailem a heslem. Dovedete si ale představit, že spravujete kampaň pro několik desítek webů a pro každý zvlášť se musíte přihlašovat a odhlašovat? E-mailové zprávy o nových kampaních vám pak chodí třicetkrát, což už je slušná porce spamu.
Rozhodli jsme se tedy do Potenzy zařadit jen zlomek našich webů pod čtyřmi různými přihlašovacími účty. Proces nasazení kampaní, ač se zdá jednoduchý, je neuvěřitelně zdlouhavý a záludný. Nejprve si musíte vybrat kampaň a zažádat si o její schválení pro váš web. V popisu sice vidíte platební podmínky, ale nevíte o jaké bannery se jedná, jak vypadají, jak jsou zpracované, nebo alespoň jaký je jejich rozměr. Schvalovací proces také nějakou dobu trvá (bavíme se o řádech dní), takže se vám lehce může stát, že po několika dnech čekání nakonec zjistíte, že danou kampaň na váš web vůbec nemůžete nasadit. A to vše musíte navíc dělat souběžně na několika vašich účtech najednou, což je velmi zdlouhavé. O tom, že vaše kampaň nebyla schválena, se navíc nedozvíte, v systému se stále hlásí jako čekající. A tak čekáte a čekáte…
A když už se vám poštěstí, že jste si vybrali kampaň, která byla následně schválena, bannery se velikostně hodí, není to úplný grafický průšvih, tak nakonec zjistíte, že výsledný zisk ani nezaplatí čas a práci, kterou jste tomu všemu věnovali. Jistě, je to riziko internetové reklamy, někdy jsou zisky větší, někdy menší. A možná jsme jen měli smůlu, že většina bannerů, které jsme prostřednictvím Potenzy na našich webech zobrazovali, byla tvořena brandově, s minimálním CTR, s minimálním ziskem pro nás.
Netvrdím, že když systém nevyhovoval našim potřebám, nemůže být dobrý, vyhovující a ziskový pro někoho jiného. Pro majitele jednoho či dvou webů s kvalitní a jednoznačně určenou cílovou skupinou návštěvníků, na kterou lze cílit některou z nabízených reklamních kampaní, může být Potenza výnosnější, než kontextové systémy Adsense nebo Sklik. Produkty od Seznamu či společnosti Google ale přeci jen nasadily laťku hodně vysoko, ať už se to týká rychlosti nasazení reklamy (v řádu minut), komfortu ovládání i výši výnosů.
A malý bonbónek na závěr. Před psaním tohoto blogu jsme se podívali na web systému Potenza a našli jsme schovanou drobnou zmínku o tom, že k poslednímu dni kalendářního roku je partner povinen vyfakturovat svoji provizi a fakturu doručit nejpozději do 10. ledna. Prodlením nárok na odměnu zaniká. Jistě, neznalost neomlouvá, ale zaslání e-mailového upozornění by byla jistě slušnost.
Štítky: AdSense, bannerová reklama, Potenza, Sklik
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.