Střídání reklam vede k vyšší výdělkům
Autor: Jaroslav Fišer
Provozujete vlastní webové stránky a zobrazujete na nich reklamu například prostřednictvím systému Adsense, eTarget či Sklik? Pak Vás jistě bude zajímat, jak ze svých reklamních ploch získat vyšší příjmy. Je to jednoduché: zajistěte dostatečnou pestrost reklamní plochy, tzn. nespoléhejte se pouze na jeden systém. Někdy totiž méně zobrazení může vygenerovat vyšší zisky.
Na většině našich webů používáme pro neprodanou reklamní plochu PPC systémy Adsense a Sklik. Díky našemu reklamnímu systému Adwave jsme schopni reklamní plochu spravovat tak, že na jedné pozici jsme schopni střídat více typů reklam a to podle poměru, který jsme si sami zvolili. Tento nástroj nám i všem webům zapojeným do partnerského systému umožňuje optimalizovat efektivitu reklamní plochy a tím zvýšit i přímé příjmy.
Příklad z praxe:
Na webu www.pejskar.cz jsme střídali na pozici leaderboard tři typy reklam: Sklik, Adsense text a Adsense grafika. Všechny tři systémy se zobrazovaly každý s intenzitou nasazení 30%, zbylých 10% bylo využito na selfpromo. Již po týdnu jsme v kombinaci se sledováním statistik podle kanálů v rámci obou systémů zjistili, že při rovnoměrném procentuálním rozložení je na Pejskaři jednoznačně největší zisk (cca 70% celkových příjmů) z textové reklamy Adsense, Sklik generuje cca 25% příjmů a grafická reklama Adsense jen 5%. Naše reakce byla jednoduchá – ve snaze zvýšit příjmy jsme posílili textový formát Adsense na 60%, Sklik jsme stáhli na 20% a grafiku od Adsense jen na 10%. Očekávaný efekt se však nedostavil. Prokliků z textového Adsense nebylo 2x tolik, míra prokliku totiž klesla o jednu třetinu. Naopak u grafické reklamy došlo ke zvýšení míry prokliku na čtyřnásobek, u Skliku o polovinu.
Výsledný zisk po výše uvedené změně dosahoval lepších hodnot než před změnou, takže jsme toto nastavení prozatím zachovali. Ukazuje se ale, že je zcela zbytečné spoléhat pouze na jeden systém. Střídání reklam po stránce vizuální jednoznačně pozitivně ovlivňuje vnímání reklamní plochy návštěvníkem webu a tudíž se zvyšuje šance na proklik. Podobný postřeh jsme udělali i z pohledu inzerenta. U klientů, kterým jsme spravovali kampaně, jsme zjistili, že nemá smysl kampaň zobrazovat s intenzitou nasazení 100%. Čím vyšší je hodnota intenzity nasazení, tím rychleji klesá CTR. Jako optimální považujeme intenzitu nasazení 40 – 60%, kdy dojde k zasažení převážné většiny návštěvníků webu a hodnota CTR přitom není zásadním způsobem negativně ovlivněna.
Stejný způsob optimalizace ploch jsme začali praktikovat u většiny našich webů. Během 4 měsíců se nám tak podařilo dosáhnout při přibližně stejné návštěvnosti celkového zvýšení příjmů o 50%. Nutno ovšem podotknout, že optimalizační techniky nezahrnovaly pouze střídání více odlišných reklam, ale i experimentování s barevnými škálami a hledání optimálního místa pro reklamní plochu.
Štítky: AdSense, adwave, bannerová reklama, Sklik
Jakub Čižmař 28.9.2011 v 11:00
Velmi zajímavé i logicky vyvoditelné. Představte si stránky, kde je jednoduchá bannerová reklama. Neměnná a stále stejná. Pokud návštěvník tento web navštěvuje vícekrát, při nějaké 3. nebo 4. návštěvě si těch stejných reklam už ani nevšimne.
Četl jsem studii, kdy na webu s „věrnými“ navštěvníky testovali reklamy. Měli pole asi 8 reklamních čtverců 125×125 a všechny byly stejné. Jen jeden se s každým načtením stránky měnil. Hádejte který měl největší efektivitu :).
Řekl bych ale, že stereotyp má negativní efekt úplně všude. Cokoli se delší dobu nemění, ztrácí pozornost…
Pavel 28.9.2011 v 14:13
Pěkný rozbor.
Takto profesionálně jsme to neřešili, nemáme na to projekty, aby se to vyplatilo, ale máme vyzkoušeno, že po změně umístění reklamy prudce stoupne počet kliků a pak opět prudce klesne. Na určité úrovni se pak stabilizuje. Nejefektivnější by bylo střídat i umístněí reklamní plochy. Otázka je, jestli by to neodrazovalo návštěvníky, asi ano.