Sklik a Etarget konečně porazili Adsense
Autor: Jaroslav Fišer
V uplynulých dnech a týdnech jsme se v našem čtyřdílném seriálu AdSense vs. Sklik: Kdo s koho věnovali porovnání relevance reklam a výdělků v systémech Adsense a Sklik. Ne vždy jsou ovšem příjmy na prvním místě a pro výběr vhodného partnerského systému byste proto měli zvážit i další faktory. Zkusili jsme tedy porovnat Adsense, Sklik a také eTarget ve vztahu k publisherovi. Na jednu stranu jsme postavili Google Adsense, který z našeho výše zmíněného testovacího seriálu vzešel vítězně a proti němu Sklik a eTarget. Byl to zajímavý boj a titulek opravdu nelže – Adsense ve srovnání s konkurencí dle našeho názoru výrazně prohrál!
Google Adsense výhody:
- administrativní rozhraní Google Adsense je jednoznačně nejpropracovanější a dává velké množství analytických nástrojů, které umožní zvýšit výdělky. Sklik se snaží, ale kvalit Adsense nedosahuje. Etarget je na tom z našeho subjektivního pohledu nejhůře, jeho administrace je nejméně propracovaná a nabízí nejméně funkcí.
- přidání nového webu na již existující účet Adsense je rychlé, za pár desítek minut se už reklama na webu zobrazuje. Tuzemským kontextovým systémům Sklik či eTarget to často trvá i dny, než zareagují na nový web.
- Google adsense nabízí ve většině případů dlouhodobě vyšší příjmy. Toto téma jsme podrobněji rozebírali v jiných článcích.
Google Adsense nevýhody
- povinnost být plátcem DPH. Tuto skutečnost lze obejít tím, že uzavřete smlouvu s jiným subjektem, který plátcem DPH je a který Vaším jménem jedná s Google. On inkasuje platby od a vy pak fakturujete jemu, on si ale samozřejmě strhne nějakou provizi. Hrozí tu ale riziko, že daný subjekt bude mít na svém účtu více webů, z nichž některé budou dlouhodobě porušovat pravidla Google Adsense, což by mohlo vést ke zrušení účtu a ztrátě všech finančních prostředků. U Skliku a eTargetu plátci DPH být nemusíte.
- Google s vámi jedná jak s teroristy – nevyjednává. Pokud dojde k názoru (někdy i mylnému), že jste porušili pravidla pro zobrazování reklamy, zruší Vám účet a přijdete o všechny nevyplacené odměny a samozřejmě o další možnost znovu inzerovat reklamy Google Adsense. Na černé listině můžete být měsíce i roky. Domoci se spravedlnosti je velmi obtížné, komunikace s podporou Google Adsense (respektive Google celkově) je velmi obtížná a zdlouhavá. U Skliku a eTargetu je šance na domluvu podstatně snazší. Provozovatelé systému se za nic neschovávají a například u Etargetu není problémem telefonický kontakt s podporou.
- Google je pro systém Adsense vybíravý. Nemá rád samozřejmě adult obsah, warez, násilí apod., což je logické a je možné to pochopit. Někdy se však dostanete na „index“ nechtěně, stačí jen, aby obsah stránky obsahoval pár „závadných“ slov a google vás už nebude chtít. Systémy Sklik a eTarget jsou v tomto ohledu mnohem tolerantnější, eTarget ještě o trochu více než Sklik.
- Zřízení nového účtu u Google Adsense je zdlouhavé, v řádech týdnů. Když se pak konečně rozhoupe, ještě musíte potvrdit zkušební platbu z účtu. Sklik a eTarget žádné dlouhé administrativní průtahy a čekací lhůty nemají.
- Minimální hodnota proplácené odměny v systému Google Adsense činí 70 euro, tedy cca 1500 Kč. Sklik a eTarget mají pro výplatu limit 1000 Kč.
- Pokud budete chtít s Adsense skončit a budete mít na účtu méně než 10 euro, Google tyto peníze ponechá a vůbec Vám je neproplatí. Sklik ani eTarget o takovém omezení nehovoří, naopak na konci kalendářního roku sami iniciují úplné „vyčištění“ účtu. eTarget dokonce umožňuje jako jediný systém převod vydělaných prostředků (kreditů) na inzertní kampaně a to dokonce na libovolný účet uživatele a ještě navíc s tříprocentní bonifikací. Adsense a Sklik takové funkce nemají.
Těch nevýhod hovořících pro Google Adsense bychom byli schopni najít asi víc než dost. Google má samozřejmě jeden hlavní argument, proč se takto ke svým partnerským webům chová. Hájí totiž práva inzerentů a samozřejmě i svoje zájmy. Kdyby se dlouhodobě jevila obsahová síť partnerských webů Google Adsense jako nedůvěryhodná, inzerenti by ji přestali využívat a tudíž by Google finančně tratil. Problém je v tom, že někdy to Google s kontrolou a nedůvěrou přehání a nezřídka poškodí i nevinné. Majitelům zrušených účtů pak zůstávají oči pro pláč. Přesto je Google Adsense v Česku patrně nejrozšířenějším systémem, kteří publisheři používají. Výdělky z něj totiž výrazně převyšují výdělky konkurenčních systémů. Výši provize v Adsense sice Google patrně oficiálně nikde nezveřejnil, ale spekuluje se, že se pohybuje okolo 51% za vyhledávání a 68% za obsah. Naopak Etarget je jako obvykle ke svým partnerům nejvstřícnější a oficiálně deklaruje provizi 50% z prokliku. Celkově vnímám eTarget jako systém k partnerským webům nejotevřejnější a nejkomunikativnější. Bohužel množství kvalitní reklamy, její relevance a v neposlední řadě propracovanost administrace je u něj ze sledovaného trojlístku nejslabší. Sklik je u výše provize tajemný jako hrad v Karpatech a výši provize odmítá zveřejnit. V některém dalším článku a naší sérii testů se pokusíme zjistit, jak to s tou provizí u Skliku vlastně je….
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.