Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
Autor: Jaroslav Fišer
1. dubna spustí společnost Seznam.cz do provozu novou verzi firemního katalogu Firmy.cz. Nejde přitom o nějakou kosmetickou úpravu, ale o změnu zcela zásadní, která výrazným způsobem ovlivní nejen řazení firem v tomto katalogu, ale i fulltextové vyhledávání na Seznamu. Zjednodušeně řečeno lze říci, že Seznam minimálně v komerční sféře obětoval fulltext ve prospěch Firmy.cz.
Všechny řeči o tom, že Seznam se snaží bojovat proti ovlivňování fulltextu a chce nabízet relevantní výsledky, se ve světle spuštění nového systému ukazují jako bohapusté žvásty. (upřesnění zde.) Peníze jsou totiž vždy až na prvním místě. Tedy vlastně na prvním až šestém místě, bráno podle zobrazování výsledků v novém fulltextu Ale pojďme se k tomu propracovat postupně.
K 1.4. se od základu změní způsob prezentace firem na Firmy.cz. Všechny zápisy budou od dubna zadarmo, dokonce bude možné registrovat se do libovolného počtu kategorií, pokud budou relevantní ve vztahu k činnosti firmy. Důraz bude kladen také na propojení s mapami. Aktualizace katalogového zápisu bude v reálném čase, schvalování bude probíhat zpětně. K firemní zápisu si navíc budete moci vyplnit (údajně) neomezené množství relevantních klíčových slov.
Seznam to samozřejmě neudělal z lásky k bližnímu svému, pouze zkouší nový platební model, který by pokusil z firemního katalogu vydolovat více financí. Přejde se totiž z modelu ročního předplatného na model denní aukce. Každý den se bude přihazovat za umístění v katalogu – kdo bude chtít jít výš, bude muset přeplatit konkurenci. Uzávěrka bude vždy předchozí den ve 22 hodin.
Tento krok může být pro řadu firem vítaným zpestřením a také úsporou, protože budou rozlišné sumy na okres, kraj či celou republiku. Firmy s regionálním významem tak nebudou muset platit tolik a hlavně si budou moci rozložit plánování kampaně podle sezóny. Pokud byste byl třeba provozovatel koupaliště, bude vám stačit inzerovat jen v letních měsících a v zimě nebudete muset platit nic. To stávající model neumožňoval.
Kdo ale spláče na výdělkem, budou regionální firmy, které mají konkurenci i v nadnárodních společnostech, jež mají pobočky v různých městech po celé republice. Malé firmy si totiž jen stěží budou moci dovolit konkurovat obrovským molochům, které je prostě přeplatí.
Pokud si říkáte, že pořád je tu ještě seznamácký fulltext, ve kterém mají šanci se před svého konkurenta dostat, tak to se pletete. Aby Seznam motivoval firmy k vyšší útratě v katalogu, dá jako bonus firmám na prvních třech místech v dané kategorii katalogu možnost zobrazit se navíc na přednostním výpisu ve fulltextovém vyhledávání na klíčová slova spojená s jejich předmětem podnikání!
Jak to bude celé vypadat
Už nyní mají všichni návštěvníci Seznamu možnost si otestovat betaverzi nového fulltextového vyhledávání. Řada firem, pro něž byl prioritní obsah, s úděsem zjistila, že důraz nebude kladen na text, ale obrázky. Spousta společností proto nyní předělává grafiku, aby nabídla uživatelům Seznamu graficky poutavý náhled, který by je přiměl kliknout na stránku. Podle našich informací by však screenshoty stránek měly být přibližně o jednu třetinu menší než ty stávající. Náhledy však budou i nadále řazeny do řad po třech. Celkem bude na stránce 18 náhledů včetně těch placených! A k tomu v pravém sloupci ještě v textové podobě další záznamy Skliku.
První řada bude rezervována pro 3 reklamy Skliku. Tyto náhledy jde v současné době jen obtížně odlišit od běžného fulltextu, liší se jen malou ikonkou v rohu screenshotu.
Celá druhá řada fulltextu pak připadne vítězům aukce z Firmy.cz. Je jasné, že u řady klíčových slov dojde k překryvu kategorií a tak bude více adeptů na tyto tři volné pozice. Detailní způsob výběru nám zástupce Seznamu dnes nebyl schopen detailně upřesnit, ale podle všeho se bude pracovat s relevancí slov v rámci katalogového zápisu. Ve výsledcích by se navíc neměl zobrazovat náhled a popisek z fulltextu, ale z katalogu firem! (edit: podrobnější informace k zapojení výsledků z firmy.cz najdete zde)
K výsledkům z reálného fulltextu se uživatelé dostanou až od třetí řady. Jenomže třetí řada už fakticky není na monitorech a displejích s nejběžnějším rozlišením vůbec vidět, uživatel musí odrolovat dolů. Vzhledem k „náhledové masáži“ je však pravděpodobné, že se vůbec k scrollování nemusí dostat a vyberou si již z předložených placených náhledů a Skliku.
Celkem se na stránce bude zobrazovat 9 náhledů z reálného fulltextu. Takže pokud správně počítáte, zbývají nám ještě tři poslední volné pozice vespod stránky. A ty jsou opět vyhrazeny pro Sklik.
Co to bude znamenat?
Dopady nového řešení Firmy.cz a jeho napojení na fulltext Seznamu lze jen obtížně předjímat. Osobně se domnívám, že se při tvorbě stránek přestane klást tak velký důraz na optimalizaci textu. Již nyní stále častěji registrujeme požadavky majitelů webů na změnu grafiky, aby co nejvíce upoutala v novém zobrazování fulltextu. Myslím, že SEO nezanikne, ale vznikne něco jako <nadsázka>SSO (Seznam Screenshot Optimization) </nadsázka>. Začnou se ve velkém předělávat weby, aby náhled grafiky byl víc dominantní a odpovídal předmětu podnikání respektive důležitým klíčovým slovům. V komerční sféře s celorepublikovou působností pak dojde ke zvýhodnění velkých hráčů, kteří si „koupí“ pozice na fulltextu přeplacením svých konkurentů u katalogových zápisů.
Domnívám se, že Seznam hraje vabank. Buď se mu podaří oživit Firmy.cz a současně nabídne „zajímavou“ alternativu fulltextu Google. Tomu ostatně už dlouhodobě nestačí a bylo by asi zbytečným plýtváním sil dělat jen opožděnou kopii Google. Určitým řešením je tak možnost nabídnout něco jiného, což Seznam dělá. Jenomže to nemusí vyjít a Seznam svými změnami třeba zcela potopí nejen Firmy, ale i svůj fulltext, který degraduje na úroveň fulltextu Centrum.cz, tedy často málo relevantních a placených záznamů. Budoucnost Seznamu tak mají v rukách jeho uživatelé. Ti mohou potvrdit, že Seznam má prostě neochvějné postavení stůj co stůj. A nebo přejdou ke Google, kde budou mít přehlednější a relevantnější výsledky.
Nechme se překvapit, každopádně mám pocit, že letos bude Apríl opravdu veselý
Poznámka: tento článek vzniknul na základě oficiální prezentace nového katalogu Firmy.cz řadovým (proškoleným) marketinkovým poradcem Seznamu. Nelze vyloučit drobná zkreslení způsobená nesprávnou interpretací případně naším nesprávným výkladem informací.
Poznámka 2: Na základě tohoto článku se ozval projektový manažer firmy.cz a poskytnul drobná upřesnění. Věnovali jsme jim samostatný článek
Jiří Šubr 11.2.2014 v 20:42
Aneb kdo platí, ten jede jsem zvědav
Richard 11.2.2014 v 20:50
No potěš koště, to zas bude! Už je opravdu čas na nový vyhledávač.
David Sedláček 11.2.2014 v 21:11
Já bych to zase tak tragicky neviděl. Domnívám se, že Seznam od nového fulltextového vyhledávání upustí (alespoň ve verzi pro desktop) a zanechá stávající verzi. Obavy mám z toho, že se Firmy.cz začnou ve vyhledávání objevovat více, než je tomu nyní, ale na druhou stranu Seznam musí tlačit i své další služby (například Zboží.cz, kterému pěkně zatápí Heureka)….
Jan Pinkas 11.2.2014 v 22:27
Dobrý den,
jsem produktový manažer služby Firmy.cz. Váš post je plný určitých nepřesností, ke kterým bych se rád vyjádřil. Dost mne mrzí, že je to na základě prezentace account managerem Seznamu.
1. Maticový fulltext se testuje, není to výchozí fulltext a nepředpokládám, že se ta situace k 1.4. změní.
2. Hint Firmy.cz stejně jako ostatní hinty služeb Seznamu si musí svou relevancí skrze CTR pozici zasloužit, bojuje s přirozenými odkazy a pevná pozice je fikce. Nerad se vyjadřuji ke konkurenci, ale Google Places mají takovou pozici a navíc poskytují mnohem více odkazů. Hinty si můžete vyzkoušet i nyní. Jediný rozdíl je v tom, že od 1.4. má klient možnost si pozici v hintu vysoutěžit, pokud je jeho zápis relevantní.
Email jsem vyplnil, v případě zájmu mne můžete kontaktovat. Díky moc.
Jaroslav Fišer 11.2.2014 v 22:56
dobrý den,
děkuji za reakci. Jsem rád, že jsem dal na závěru tu poznámku. Na druhou stranu si nemyslím, že by „náš“ account manager měl důvod nám lhát nebo záměrně zkreslovat informace. S jeho službami jsme spokojeni a hodláme je i nadále využívat. Možná by stálo za to zjistit, zda nedošlo k nějakému pochybení při proškolování, případně zda nedošlo od té doby k nějaké změně.
ad 1/ Konkrétně to propojení na fulltext nám bylo podáváno jako „hotová“ věc. A pokud vím, nebylo to tak podáváno jen nám, ale i dalším firmám.
ad2/ třeba se tu přede všemi ztrapním, ale sdělení ve Vaší druhé připomínce nerozumím ani slovo Možná je to tím, že nechápu význam slova hint v dané souvislosti. Můžete to prosím vysvětlit „česky“.
díky moc
Jan Pinkas 11.2.2014 v 23:09
Hint je upoutávka na Firmy z kategorie ve výsledcích fulltext vyhledávání Seznamu, ty tři firmy, o kterých mluvíte. Prosím, zkuste si hledat firemní dotazy na fulltextu Seznamu a uvidíte, že pevná pozice pod reklamou Skliku je fikce. A zkuste si i firemní dotazy u zmiňované konkurence. Díky.
David Sedláček 12.2.2014 v 07:15
Dobrý den,
chápu to tedy dobře, že se Firmy.cz budou zobrazovat, jen v těch případech, kdy to bude relevantní (v počátku na stejné pozici, jak je tomu dnes). Například u klíčových slov spojených s e-shopy by se tedy ve fulltextu měl zobrazit box propagující Zboží.cz a nikoliv upoutávka na Firmy a Zboží.cz zároveň?
Jan Pinkas 12.2.2014 v 13:19
David Sedláček: Dobrý den, pokud budou oba relevantní (i z hlediska CTR uživatelů), tak tam budou oba. Často také uživatelé zaregistrují tu fázi, když se objeví hint na nové klíčové slovo a bojuje o CTR. Občas se může opravdu stát, že vyjíždí nějaká hloupost, budeme i rádi, když uživatelé/klienti dají vědět. Díky.
Roubenka 12.2.2014 v 16:34
Mazec. Pamatuji si jak v říjnu chtěli 19K za firemní zápis a teď je vše jinak.
Norman 13.2.2014 v 11:02
Od dubna bude nejhledanějším slovem na seznamu slovo google, proto bych doporučovat na něj začít cílit, optimalizovat, seznam screnshotovat a hlavně dražit.