Seznam? Neznám!
Autor: Jaroslav Fišer
Ještě před pár lety bojoval Seznam.cz s Centrum.cz a Atlas.cz o pozici české jedničky na poli vyhledávání. Respektive Seznam byl jednička, zbylí dva se mu chtěli rovnat, což se jim nepodařilo ani po vzájemném spojení. Nastupující generace teenagerů už ani netuší, že Atlas existoval. Bude ale ještě za pár let někdo vůbec vědět, že existoval Seznam?
Chování Seznamu v posledních týdnech a měsících nasvědčuje tomu, že se rozhodl vyždímat z českého trhu co nejvíc a pak se zhroutit. Jinak si totiž nelze vysvětlit jeho kroky, které provádí. První vlaštovka se objevila právě před rokem, kdy Seznam zastavil svůj pracovní portál Sprace a místo něj spustil web VolnáMísta.cz. Zde to byl trochu logický krok, protože Sprace i přes silnou podporu mateřského Seznamu nebyla schopna konkurovat jiným webům, mimo jiné i proto, že v očích zadavatelů personální inzerce u Spráce cena neodpovídala výkonu. Nový web Volnamista.cz to vyřešil tak, že v základu je zdarma. Možná by to bylo bývalo i fungovalo, kdyby byl web uživatelsky přívětivý.
Pokračování ságy Seznamu pod názvem Jak se nejrychleji zbavit uživatelů proběhlo letos na Apríla, kdy byly spuštěny nové Firmy.cz. Nejsem schopen odhadnout, jak se nový aukční model osvědčil obchodně, ale naši zákazníci systém využívající jsou zatím nespokojeni. Nedaří se jim ve většině případů dosáhnout takového výkonu, jako v předchozí verzi Firem. Možná sice zaplatí méně, ale efekt je ještě menší. Přitom původní model byl v našem okolí vnímán jako jeden z mála katalogů, který opravdu funguje. Už není….
Další hřebíček do rakve (no, on to není hřebíček, ale spíš krovák) vytáhnul Seznam letos v létě, kdy se jal provádět „drobné“ změny ve fulltextu. Jak se ukazuje, asi nebyly až tak drobné. Nejde o to, že se spousta webů propadla a SEO šamani a majitelé webů brečí. – často oprávněně. Ostatně na úvodní stránce je jen 10 pozic a na většinu klíčových slov a frází se najde podstatně větší počet webů, které by mohly být zobrazovány na úvodu. Jde o relevanci výsledků. Ta je v posledních dnech značně nevyrovnaná (diplomaticky řečeno). Naštvaní tak nejsou jen majitelé webů a SeoMasteři, ale i uživatelé. A pokud tyto dvě skupiny spojí síly, může to stát Seznam další desítky až stovky tisíc lidí, kteří odejdou jinam. Vím ze svého okolí, že optimalizátoři webů se nyní aktivně snaží přesvědčovat majitele firem, ať používají Google. A mají to poměrně snadné. Stejně jako lidé z oboru IT usnadnili svojí osvětou rozšíření Google mezi české uživatele, mohou nyní poslat Seznam definitivně do historie. Nebude to samozřejmě hned, ale nepřestane-li Seznam respektovat Murphyho zákony (Každá změna je k horšímu) a česká přísloví (Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly), skončí pravděpodobně během pár let právě v pekle.
Teď si vzali Seznamáci na paškál Sreality.cz, které jsou v ostrém provozu zhruba týden. Je obtížné předjímat, jak se jim bude dařit. Možná to nebude propad jako u předchozích projektů, protože předchozí verze Srealit nebyla zrovna něco, co by bylo možné vychvalovat.
Na závěr jedno drobné drobné upozornění – podle Toplistu už Seznam není vyhledavačem číslo 1 na českém internetu. V průběhu srpna byl předstihnut. Meziročně ztratil dalších zhruba 5%, zatímco Google.cz šel o 4% nahoru. I bez započtení google.com a google.sk tak Google v lokalizaci CZ překonal Seznam.
LUX 5.9.2014 v 17:15
Lépe bych to nesepsal. Sám si dobře pamatuji jak se mě snažil obchodní zástupce Seznamu přemluvit k obnově placeného firemního zápisu a přitom změna na aukční model následovala pár měsíců po obnově.
David 5.9.2014 v 18:38
Plně s tebou souhlasím. Zejména firmy.cz dostali na frak. Teď tomu dali korunku s příšernou relevancí ve fulltextu. Zároveň mapy.cz se teda taky příliš nepovedli.
Béďa 6.9.2014 v 00:25
Bohužel, je ten článek docela výstižnej. Tý výsledky vyhledávání jsou oproti Googlu dost katastrofa a to naštěstí další služby nesleduju. Ale abych se přiznal, tak mi je těch lidí v Seznamu docela líto. I když, můžou si za to sami, že?
Nikoňák 6.9.2014 v 13:32
Dobre im tak, ak im na peniazoch nezáležalo. Ani na zákazníkoch. Bude teraz oveľa jednoduchšie optimalizovať weby len pre jeden vyhľadávač. Na druhej strane, konkurencia aj v tomto segmente bola dobrá, aspoň v Čechách nebol človek, či už webmaster alebo zákazník, surfer, odkázaný len na jedinú možnosť.
honza 6.9.2014 v 14:57
Ještě bych připoměl seznamáckou sociální síť lide.cz, to byl taky krásný propad a odliv uživatelů…
Vojta 7.9.2014 v 02:35
U mě je propad asi 25%. Jde na české poměry o velkou stránku.
Seznamácký fulltext je nyní absolutní katastrofa, jde totiž o to, že po zápisu nějaké společnosti do firem (nebo prostě zaplacení seznamu). Se neukáže jen v 1 pozici, ale takováto „firma“ tedy její název se bere za bernou minci a z 10-11 prvních výsledků obsadí třeba 8!!! Z toho 1 je firmy.cz, druhá HP stránky a zbylejch 6 nachlup stejné výpisy z OR 😀
Kdyby šlo o nějaké neznémé jméno, ale na googlu je 6.000.000 výsledků pro správný termín…!!!
manasekp 8.9.2014 v 06:29
jeste bych zminil dost nepouzitelne mapy.cz (oproti stare verzi)
Šárka 9.9.2014 v 19:07
Článek je pěkným tragikomickým shrnutím, kam seznam míří. Když už i na tak samozřejmou věc, jako je registrace na Firmy.cz se musí psát návody.
Na druhou stranu se musím zastat Skliku, tam to vypadá, že z ošklivého kačátka možná i něco bude
Jaroslav Fišer 9.9.2014 v 19:55
jo, s tím sklikem plně souhlasím. Snaží se. Ale možná to dopadne tak, že budou mít skvělý systém, ale nebudou mít kde zobrazovat reklamu…
Jaroslav Fišer 9.9.2014 v 19:56
podle mě to byl také krok zpátky, ale ne až tak moc velký. Na obsluhu je to horší, ale některé funkce se mi zase líbí.