Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
Autor: Jaroslav Fišer
O tom, že Seznam.cz nefunguje už několik měsíců tak, jak by měl, se už napsalo mnoho článků a ještě více příspěvků v různých diskuzích. Ze strany Seznamu zaznívala na tuto kritiku řada odpovědí počínaje těmi, že se vlastně nic nastalo a je to záměr až po ty, že ačkoliv se nic nestalo, tak už to řešíme :-).
Možná si stejně jako já nebo teta Kateřina ze Saturnina říkáte: chybička se vloudí; kdo je bez chyby ať hodí kamenem; chybovat je lidské a spoustu jiných omluvných frází. A asi byste to možná i odpustili. Jenomže to by tento stav nesměl trvat tak dlouho!
A tak si možná stejně jako já kladete otázku: Proč už to konečně Seznam nedá do pořádku?
Cui bono?
Dovolím si nyní se pustit na pole spekulací a položím si řečnickou otázku „Cui bono?“ neboli pro koho je to dobré, komu to prospívá? Bohužel stále častěji mě napadá, že to nejvíc prospívá Seznamu, ačkoliv to na první pohled nemusí tak vypadat. Totální chaos ve fulltextu totiž znamená, že spousta firem, která to s internetovým marketingem myslí vážně, musí investovat do Skliku. SEO se jeví už čtvrt roku jako neefektivní, relevance výsledků je nízká a jednou z mála možností, jak se dostat na slušné pozice je zaplatit si Sklik (případně Firmy a doufat, že se přes hint dostanete do fulltextu). A Seznam toho patřičně využívá.
Takto mi dnes popsal klient jednání s obchoďáky Seznamu.:
„…nebyli schopní vysvětlit čím to je, že jsme se tak propadli, pořád omílali to samé, že si máme připlatit Sklik a ve Firmách se zaměřit na klíčová slova, na kategorie atd…“
Komerční fulltext?
Nutno podotknout, že to není zdaleka první podobná reakce, se kterou jsem se setkal. Mám pocit, že nejvíc vysmátí jsou ti, kteří na web či SEO kašlali, neřešili ani Sklik a nyní jsou ve fulltextu nahoře (zadarmo). Ti jsou totiž pro Seznam nezajímaví – neutráceli a neutrácejí. Nelze to samozřejmě generalizovat (i já sám bych našel velké množství případů, kdy to neplatí), ale fakt, že v Seznamu ve fulltextu vyjíždí spousta nerelevantních webů na předních místech je pro Seznam z výše uvedených důvodů velmi výhodný. Navíc uživatelé vlastně relevantní výsledky (minimálně u komerčních dotazů) dostanou – formou Skliku. Nikdo rozumný si přece nebude kupovat reklamu na slova a slovní spojení, která jdou mimo jeho obor. Takže o relevanci se starají inzerenti a ještě za to platí. Skvělý obchodní model!
Manipulace s uživateli ve prospěch Skliku
Další důvod, proč si mohu myslet, že není v zájmu Seznamu fulltext vracet do původního stavu, jsou tzv. Související dotazy. Jen pro upřesnění – jde o ten malý box ve spodní části stránky, který v některých případech nabízí odkazy na další podobná témata. Respektive měl by nabízet. Když si zobrazíte první stránku SERP na nějaké slovní spojení, tak nabízená témata s pokládaným dotazem opravdu poměrně souvisejí (pozor, někdy Související dotazy nejsou nabízeny). Když však přejdete na druhou nebo další stránku v SERP, jsou Související dotazy v drtivé většině případů absolutně mimo mísu.
Pár namátkových příkladů:
dotaz nabídka práce Liberec
na první straně nejsou žádné Související dotazy, na druhé straně už ale najdete toto:
čpp povinné ručení, sklopné postele, hami 2, ar oil, udělej si vlastní tričko, nejlevnější dovolená chorvatsko, půjčka před výplatou, bezdrátové teploměry na maso
dotaz plastová okna Praha
první strana nabízí všechny Související dotazy relevantní, druhá strana už je slabší:
plastová okna, založení firmy, plastová okna praha 9, lyžařské zájezdy, srovnání povinného ručení, ready made společnost, plastová okna ceník a rozměry, plastová okna praha 4
dotaz venkovní žaluzie Brno
na první straně nejsou žádné Související dotazy, na druhé straně je najdete toto:
oddechové hry online, moderní povlečení, proklima, prezentační tabule, povinné ručení on line, venkovní žaluzie brno venkov, porovnání pojištění aut, venkovní žaluzie ceník
(pozn. Je možné, že některé nabízené Související dotazy se mohou v čase mírně lišit)
Spousta Souvisejících dotazů vůbec s hledaným tématem nesouvisí. Za pozornost ale stojí, že ty „nesouvisející“ Související dotazy nabízejí velmi zajímavé obory s hodně „drahými“ klíčovými slovy – pojištění, hypotéka, půjčky, povinné ručení, last minute, dovolená, založení firmy, ready made společnosti ale někde třeba i casino online….atd.
Tam, kde je dostatek inzerentů na relativně bonitní slova, se relevantní Související dotazy nabízejí aspoň částečně i na dalších stránkách. Na spojení nabídka práce Liberec najde Seznam 3,7 milionu nalezených výsledků, ale na druhé straně už nenabídne ani jeden relevantní Související dotaz (na první straně není žádný). Za klíčová slova související s tímto tématem (nabídka práce Liberec) se totiž platí v drtivé většině případů jen desetihaléře, maximálně koruny. Slova z nabízených nerelevantních Souvisejících dotazů ale stojí desetikoruny až stokoruny.
Na spojení venkovní žaluzie Brno najde Seznam jen 205 tisíc výsledků, ovšem hned tři Související dotazy na druhé straně jsou relevantní. Podobné je to i u plastová okna Praha, kde je sice výrazně více nalezených výsledků, ale také více relevantních Souvisejících dotazů. V obou těchto případech se ceny hledaných slov pohybují v řádu desetikorun. Zbylé nerelevantní Související dotazy jsou pak opět z komerčně zajímavých oborů, kde jdou prokliky do stokorun.
Manipulace s uživateli ve prostěch Skliku je víc než zřejmá. Seznam u Souvisejících dotazů nemá zájem nabízet výsledky související (rozuměj relevantní), ale komerčně zajímavé.
Pak nezbývá než si položit otázky „Je stávající (ne)fungování seznamáckého fulltextu opravdu jen náhoda?“ a „Cui bono?“
panZero 17.10.2014 v 09:39
Spíš bych se přikláněl k tomu, že Seznam chce kvalitní fulltext, ale nemá dostatečně kvalitní tým. Tlačení na Sklik je dlouhodobě sebevražda – pokud fulltext nabídne jen relevantní reklamu a nekvalitní výsledky, tak klesne počet uživatelů, s tím klesnou prokliky reklam, příjmy… a pak už bude jen jedno velké pápá.
Jaroslav Fišer 17.10.2014 v 10:22
já bych řekl, že ono už to jedno velké pápá začíná být.
Kamil Staš 17.10.2014 v 12:09
Nedávno jsem podobnou úvahu psal u sebe na blogu. Viz odkaz v hlavičce tohoto příspěvku. Já si myslím, že to co popisuješ je dosti pravděpodobné. Za vším je třeba hledat peníze.
PF 12.1.2015 v 22:28
Sklik jako náhradu za fulltext jsem zkoušel měsíc a neosvědčil se. Nevěřím, že jsou nerelevantní výsledky ve fulltextu úmyslné. Důkazem může být poslední dobou oblíbená technika tapetování první strany SERP. Chcete mít nahoře ne jeden web ale třeba pět nebo víc a úplně vytlačit konkurenci? Není to tak těžké uskutečnit. Kdo by měl zájem, mohu nabídnout detailní studii webu, kterému se to daří (na oplátku za jeden odkaz z každého vašeho webu).
http://www.filosofie-uspechu.cz/optimalizace-pro-vyhledavace-2015-aneb-seo-a-realita/