Polovina objednávek ze zbozi.cz je filtrována dle ceny
Autor: Jaroslav Fišer
Ačkoliv jsou prázdniny v plném proudu, pro řadu eshopů vrcholí příprava na vánoční sezónu. Sklady se plní a řeší se i plánování reklamních kampaní. I my pro nás i za naše klienty řešíme dilema, kam investovat. Jednou z možností je mimo jiné podpora prodeje pomocí placených prokliků z vyhledavačů zboží. V nedávném testu jsme si ukázali, že význam této investice má větší smysl jen v případě, že se chcete pustit do cenové války a patřit k nejlevnějším. Konverzní poměr v případě placených i neplacených prokliků se neliší. Nyní jsme si to zkusili ověřit efektivitu srovnávačů cen dalším způsobem.
Nedávno jsem se dostal k informaci „od pramene“, že na zbozi.cz jen cca 20% lidí používá následné úpravy zobrazení výsledku od nejdražšího či nejlevnějšího, tedy že 80% lidí se spokojí s tím, co jim zbozi.cz nabídne hned po prvním vyhledání a nakupuje tudíž z předložené nabídky základních výsledků. Tento poměrně zajímavý údaj jsem se rozhodl ověřit v praxi. Vybral jsem tři již dříve testované eshopy a vyfiltroval jsem konverze ze zbozi.cz. Bohužel i tento případ ukázal, jak velký vliv má nízká cena na počet příchozích z vyhledavačů.
celkem | od nejlevnějšího | podíl | |
Eshop 1 | 85 | 54 | 63 |
Eshop 2 | 20 | 11 | 55 |
Eshop 3 | 20 | 3 | 15 |
Jen připomínám, že eshop č. 1 chce vždy patřit k nejlevnějším a tomu uzpůsobuje cenu. Eshopy č. 2 a č. 3 si na cenovou válku nehrají buď z principu nebo prostě proto, že níž jít nemohou, jinak by nevydělaly.
Zatímco u eshopu č. 1 se dal vysoký podíl objednávek z výsledků řazených od nejlevnější položky očekávat, překvapením je poměrně vysoké procento u eshopu č. 2. Ačkoliv ceny nebyly nejnižší, víc než polovina objednávek byla učiněna uživatelem, který primárně hledal nízkou cenu. Zde hrála roli patrně důležitost skladových zásob. Pokud nešlo o drahé zboží, byly rozdíly v ceně mezi nejlenvějším a drahým prodejcem minimální. V takovém případě přichází na řadu u kupujících zkušenost s daným eshopem, výše poštovného a samozřejmě doba dodání. Eshopy, které mají uvedené zboží skladem, jsou pak ve výhodě a mají šanci získat objednávku i v případě, že nejsou nejlevnější. Příkladem je eshop č. 3, u kterého pouze v 15% byly učiněny objednávky tak, že si zákazník vyfiltroval prodejce od nejlevnějšího. Eshop č. 3 drží totiž veškerý sortiment skladem.
Závěr tohoto srovnání vyznívá jednoznačně. Tvrzení, že by jen 20% uživatelů filtrovalo na zbozi.cz výsledky od nejlevnějších, lze považovat v diplomatické řeči za „velmi odvážné“. I tak se ovšem prezentace na zbozi.cz (případně heureka.cz, srovnanicen.cz či hyperzbozi.cz) vyplatí. Provozovatel eshopu však musí nabídnout více, než levnější prodejci. Uživatelé velmi často porovnávají poštovné nebo slyší na (často ani nespecifikovaný) dárek zdarma.
Pokud provozovatel eshopu zvažuje placenou verzi, měl by vědět, že konverzní poměr se mu při platbě za proklik nezvýší. Bude mít s největší pravděpodobností větší množství prokliků, ale za ty bude muset zaplatit. Pokud chce ušetřit, je vhodné si v XML feedu upravit položky zboží tak, aby platil proklik pouze za ten druh zboží, který se běžně kvůli vysoké konkurenci ve výsledcích zbozi.cz nezobrazuje.
Štítky: zbozi.cz
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.