Pagerank: konec jedné modly
Autor: Jaroslav Fišer
Stalo se to 14. ledna 2009 – toto datum jsem považoval za začátek konce mého úspěšně rozjetého projektu www.backlink.cz. Google totiž snížil dramaticky hodnotu toolbarového pageranku (dále jen GTPR) u přibližně třetiny webů v portfoliu www.backlink.cz. A nešlo o nějaké drobné kosmetické změny, šlo o dramatický pokles o 2 – 4 body, hned čtyři weby se dokonce propadly na nulu. „To je konec,“ zoufal jsem si. S odstupem několika málo dnů jsem už věděl, že je vlastně dobře, že se mi to stalo…
GTPR byl a bohužel stále je řadou webmasterů považován za modlu, svatý grál a nejvyšší absolutno dohromady. Mezi tuto skupinu jsem se rozhodně neřadil, ale pravdou bylo, že už posledních několik let jsem vždy pravidelně sledoval, zda se zelená čárka v liště pohne a jakým směrem. Víc jsem to ale neřešil. Tato situace se změnila v okamžiku, kdy jsem spustil systém backlink.cz, který je zaměřen na prodej zpětných odkazů. Je to logické, protože prodat odkaz na webu s GTPR 6/10 je určitě snazší a výnosnější než na webu s GTPR 2/10. Jenomže zkušenosti z posledních měsíců už naznačovaly, že GTPR přestává odpovídat kvalitě webu. Poslední dobou pak byly ruční zásahy Google do hodnoty GTPR stále častější. No a pak přišel zmiňovaný 14. leden…
Během jednoho dne mě to přimělo zcela přehodnotit obchodní strategii a vnímání GTPR. Položil jsem si několik otázek a dospěl jsem k následujícímu závěru: kašlu na pagerank!!
K čemu vlastně GTPR je? Vždyť je to zcela odlišné číslo od reálného pageranku.
Má GTPR vliv na řazení výsledků vyhledávání? Ne, nemá.
A proč vlastně na tom Google tak lpíme? Když s klienty probírám efektivitu jejich kampaně, tak slyším velmi často jedno: „je pěkné, že jsme na google na požadovanou frázi na prvním místě, ale víte, my bychom radši, kdybychom byli na tu frázi první na Seznamu.“ Ano, jsme v Čechách…
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.