Jak neskončit na internetovém hřbitově
Autor: Jaroslav Fišer
Přibližně před deseti lety vycházela v internetovém magazínu Lupa.cz pravidelná rubrika Pohřebiště. Redaktoři Lupy v ní pomyslně vystrojili pohřeb některému internetovému projektu, který zanikl. Svůj pomník tak získaly projekty, které ve své době měly velké jméno, ale přesto nepřežily. A dnes už si na ně možná nikdo ani nevzpomene.
„Služebně starší“ uživatelé internetu si možná ještě vybaví názvy Starpage, eCity, Netmag, Detektiv nebo třeba reklamní systém Wexl. Na Lupě symbolicky pohřbili desítky projektů, ve skutečnosti si jich možná vybavíte ještě mnohem víc. Za zmínku může stát portál quick.cz, do kterého byly napumpovány dle mého skromného odhadu minimálně stovky milionů korun. Podobně dopadnul i redbox.cz, který už ale nebyl tak známý. Defacto i portál Atlas už nyní není na své vlastní doméně a návštěvníci stránek se ocitnou na stránkách jednoho z největších dřívějších konkurentů Atlasu na doméně centrum.cz. Internetový trh je neúprosný.
Bohužel i já nyní řeším problém, zda poslat na hřbitov webů jeden svůj projekt – stránky www.sekunda.cz. Obchodní duch mi jednoznačně velí – zbav se tohoto webu. Je prodělečný, je nekvalitní, není konkurenceschopný. Jenže pak tu je ještě něco, čemu se říká emoce případně nostalgie. Sekunda byl můj úplně první web – do provozu jsem ho uvedl na podzim 1998. Strávil jsem s ním tisíce hodin, investoval do něj nejen čas, ale i spoustu peněz. A teď ho mám vypnout? Fakt nevím. Ve své době měla Sekunda docela jméno. Mnoho webů specializovaných na kuriozity na přelomu tisíciletí na internetu nebylo. A protože Sekunda nabízela zajímavý obsah, našla se spousta partnerů, kteří o ní psali, odkazovali na články a návštěvnosti byla opravdu vysoká (na svoji dobu). Pohybovala se v řádech tisíců lidí denně. Byla jako tip na web v někdejším televizním pořadu Zavináč, moderátoři desítek soukromých rozhlasových stanic ze Sekundy čerpaly tipy na příspěvky do vysílání. A ačkoliv se nedařilo Sekundu nějak výrazněji zobchodovat, byla radost to vydávat, když víte, že stránky někdo čte. Jenomže s nástupem velkých zpravodajských webů už Sekunda svoji úzkou specializací na kuriozity neměla šanci obstát, protože velcí giganti samozřejmě tento druh zpráv nemohli opominout.
Situace dospěla tak daleko, že v současné chvíli je návštěvnost webu už nižší než sto lidí denně. A proto přišel čas položit si otázku: není na čase skončit? Fakt nevím. Určitě by byl nesmysl 13 let starou doménu jen tak nechat propadnout nebo nechat nečinnou. S kolegy v práci tak přemýšlíme, jaký náhradní obsah bychom mohli na Sekundě spustit, nejlépe s minimálními náklady. Díky názvu domény se nabízí provizní eshop na hodinky. Taky bychom mohli udělat RSS agregátor se zaměřením na zábavu. Mně se zamlouvá i návrh, že by Sekunda mohla být jakýmsi vstupním portálem do našich webů se zábavnou tématikou, což by mohlo znamenat i šanci na částečné zachování stávajícího obsahu. Provozujeme web s online hrami, máme stránky s databází vtipů a vtipných obrázků, takže vytvořit web s tímto zaměřením by nebylo vůbec komplikované.
Další možností je prodej webu. Myslím ale, že taková nabídka, za kterou bych byl ochoten web prodat, asi nepřijde. Fakticky je tržní hodnota stránek poměrně nízká, určitou zajímavou hodnotu může mít jen doména a to hlavně pro toho, kdo by pro ni měl konkrétní využití. Takže je jasné, že statisíce za stránky nedostanu a za pár tisícovek zase 13 let svého života prodat nechci…
Posledním řešením, které mě napadá, je pokračování ve stávajících kolejích, ale prostě to začít dělat lépe. Nejde jen o obsah, ale i o technické řešení. Sekunda má archiv několika tisíc unikátních článků a dobře naoptimalizovaný web by měl potenciál z tohoto archivu vytěžit více. Ale o kolik? V našich zprávách už tolik nepíšeme o celebritách jako dřív, nevěnujeme se závažným problémům a tématům. Prostě děláme obsah, který lidi sami aktivně hledají jen minimálně.
Takže při psaní těchto řádků mě napadl poslední záchranný program, který zkusíme uvést v praxi:
1/ vyhodnotíme stávající obsah, zhodnotíme reálně jeho potenciál
2/ zkusíme obměnit/rozšířit obsahovou stránku Sekundy tak, aby zaujala širší vrstvu lidí
3/ díky zábavnému obsahu je šance na přísun nových uživatelů ze sociálních sítí. Umožníme sdílení obsahu
4/ uděláme nový SEO audit. Ten poslední proběhl před přibližně třemi roky a od té doby jsme na redakční systém nesáhli a SEO jsme neřešili ani z pohledu obsahu webu.
A nebo nám dá někdo tip, jak dál projekt využít. Třeba jste už vy sami podobný problém řešili. A nebo máte nějaký nápad, jak ven z této situace. Podělte se s ním. Pokud bude nápad dobrý, my ho zrealizujeme a ukáže se jako úspěšný, určitě to nenecháme jen tak sklouznout po povrchu a odměna Vás nemine…
Štítky: Lupa
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.