Hromadná registrace do katalogů je zbytečná investice – 1. díl
Autor: Jaroslav Fišer
Již několikrát jsme vyzkoušeli ve firmě hromadnou registraci do katalogů. Na první pohled jde o poměrně snadnou cestu, jak za nízké peníze získat relativně velké množství zpětných odkazů, byť nízké kvality. Bohužel není všechno zlato co se třpytí. I malých peněz, pokud je vyhodíte oknem, je škoda. A u hromadné registrace do katalogů je oknem opravdu vyhodíte. Připravili jsme proto malé dvoudílné hodnocení, které má ukázat proč (ne)má hromadná registrace do katalogů větší smysl.
Před několika lety byla registrace do katalogů poměrně v módě a také u nás jsme se na této vlně chtěli svézt. Několik našich projektů a projektů našich klientů jsem nechal zaregistrovat i do jiných katalogů, než provádíme my sami. Využili jsme nabídky hromadné registrace. Cena byla poměrně levná, jeden katalog si registrátor počítal za 5 Kč. Již samotný pohled do seznamu katalogů ukazoval, že nepůjde zrovna o kvalitu, ale u ceny 5 Kč za kus to nemělo smysl řešit.
Jak registrace probíhala
Registraci jsme nechali provést do cca 140 katalogů, které byly v tu dobu v portfoliu registrátora. Registrátora jsme vybírali na základě poptávky na webu Webtrh.cz. Samotný proces registrace proběhl snadno a rychle, služba byla opravdu provedena a až na čestné výjimky (o kterých jsme věděli) se podařilo zaregistrovat weby do všech nabízených katalogů. Na přístup registrátora si nemohu stěžovat, ke službě automaticky nabídnul i fakturu, což nebývá u některých Webtržníků samozřejmostí.
Efektivita
Podstatně horší to bylo s efektem. V některých případech jsme nechali zaregistrovat zcela nové a vyhledavačem neposkvrněné projekty. Díky tomu, že jsme počítali s určitou prodlevou mezi registrací a zaindexováním ve vyhledavačích, nechali jsme si i čas na různá doladění a žádnou jinou propagaci jsme nedělali. Aniž bychom to předem plánovali, měli jsme možnost sledovat efekt zpětných odkazů z katalogů. Po cca měsíci od vložení do více jak stovky katalogů Seznambot vůbec nepřišel na zaregistrovaný web. Google přišel, ale to mohlo být i díky tomu, že máme nainstalovanou jeho lištu a on přes ni novou adresu zaregistroval. Takže přínos pro lepší a rychlejší indexaci webu – nulový, respektive nezměřitelný. Není divu – vyhledavače mají tendenci chovat se co nejvíce jako běžný řadový uživatel a ten nemá na podobné katalogy (v některých případech jde spíše vznosnější označení pro linkfarmy) důvod chodit. Některé katalogy se snaží nabízet i jiný obsah, než pouze přehled katalogových záznamů, ale v lepším případě jde pouze o RSS agregátor novinek a počasí.
Návštěvnost
Efektivita se měří obtížně, co se dá však snadno změřit, je návštěvnost. U pěti vybraných webů, do kterých jsme hromadnou registraci provedli, jsme proto prozkoumali návštěvnost za květen a červen 2011 , tedy zhruba rok od provedení registrace Původně na tomto místě měla být přehledná tabulka ukazující návštěvnost webů z jednotlivých katalogů, ale je to zbytečné. Na tři z pěti sledovaných nepřišel ze zaregistrovaných 140 katalogů ani jeden uživatel, ve dvou případech (aseznamy.cz a es-katalog.cz) to bylo po jednom uživateli . Opakuji, že jde o časový úsek dvou měsíců. Návštěvnost těchto pěti sledovaných webů se přitom v uvedeném období pohybovala v rozmezí 2 – 7 tisíc uživatelů měsíčně. Dva příchozí v celém balíku jsou tak naprosto marginální záležitostí.
Hromadná registrace do katalogů se tak na základě výše uvedených skutečností jeví jako zbytečná investice. Zatím jsme však neprozkoumali portfolio katalogů detailněji. Na to se podíváme v příštím článku. Ten nám ukáže, že více než polovina registrací se zcela minula účinkem a proč. Ale také odhalíme těch několik málo desítek katalogů, do kterých mělo ze sledovaného vzorku smysl odkazy registrovat.
Pokračování: Hromadná registrace do katalogů je zbytečná investice – 2. díl
Štítky: Google, katalogy, Seznam, vyhledavače
petr 10.8.2011 v 08:45
Díky za článek,
mělo to alespoň nějaký efekt na pagerank? Já vím, že návštěvnost je důležitější, ale někdo třeba registruje kvůli zvýšení PR…návštěvnost pak hledá jinak.
Vembl 10.8.2011 v 09:42
Moc pěkný článek i rozbor. Já osobně bych to s tou efektivitou neviděl tak černě, ale chce to pečlivě vybírat katalogy do kterých registrovat a nedělat to hromadně ale jednotlivě. Ideální je najít nějaký seznam katalogů (třeba na http://www.vyhledavace.net) a postupně si jednotlivé katalogy projít a registrovat jen do těch co mají nějaké ranky a vypadají alespoň udržovaně. Zcela určitě se vyplatí registrovat do katalogu Seznamu (to jde i zdarma), případně Atlasu a Centra (najisto.cz). Ale samo o sobě to žádný efekt mít nebude. Jde ale o to, že pokud se registrace do vybraných katalogů použije jako součást mixu zpětných odkazů, nějaký přínos tam bude. V konečném důsledku se totiž každý odkaz počítá.
TomT 10.8.2011 v 09:48
Nechal jsem si před cca. necelým měsícem zaregistrovat jedny moje podpůrné stránky do 100 katalogů. Víc jsem ani nechtěl. Za tři týdny po registraci mají stránky SR2 a PR1. Takže na ranky to vliv stále asi má.
Ale registrovat se do extrémně moc katalogů, tak to jsou fakt vyhozené prachy.
Marek 11.8.2011 v 12:37
Bežne zákazníkovi registrujem stránku do 100 katalógov zdarma ako štandard, na menej konkurenčné slová to má určitý efekt a sledujem aj nejakú minimálnu návštevnosť, ale pomaly z toho upúšťam a svoj čas venujem skôr získaniu hodnotnejších odkazov.
Michal 20.3.2012 v 11:14
Já se podělím naopak o dobrou zkušenost. Přes webtrh jsem si vybral firmu orbe.cz a u té jsem si nechal zaregistrovat své stránky jak do katalogů, tak na PR servery. Efekt se dostavil do měsíce, doteď jsme na 1. stránkách jak na seznamu tak na google např. na ložiska. Takžre registrace doporučuji ale u prověřených firem.
Vítek 30.3.2012 v 09:19
Já hromadnou registraci zkoušel jen jako test zdarma u jedné z firem, která to nabízela. Z deseti se zaregistrovali asi 2 a z nich nikdo nepřišel. Jestli to má vliv na pg rank nebo s rank nevím. Bohužel jsem amatér a zajímalo by mě, jestli je nějaký seznam PR serverů a jak se tam dá snadno registrovat?děkuji moc za radu. Potřebuji zvýšit návštěvnost stránek www. sklep-mutenice.estranky.cz ještě jednou díky
Patrik 26.2.2013 v 16:01
No hromadná registrace přes robata je naprostá kra…. Minimálně polovina neprojde přes antispam a zaplacená hromadná registrace do katalogů je neúspěšná. Proto doporučuji vyzkoušet náš web kde Vám ušetříme jak peníze tak čas. A naše registrace jsou ruční a vždy schválené. Registrace do katalogů slouží zejména k tomu, aby jste získali zpětné odkazy a ty Vám pomohli při zvýšení návštěvnosti a zlepšení ranků.