Google hodil placeným odkazům rukavici, stačí ji zvednout
Autor: Jaroslav Fišer
Dlouho jsem zvažoval, zda následující příspěvek vůbec napsat. Hrozí tu riziko, že budu ukamenován nebo upálen zaživa za šíření nepravd a fám a nabádání k zakázané činnosti. Chystám se totiž psát o tom, že Google začal nahlížet na placené odkazy z trochu jiného – lepšího – úhlu. Už na začátku článku si uvědomuji, že mám jen málo argumentů, které by to mohly podpořit a jejich přesvědčivost není kdovíjaká. Nicméně události posledních několika dnů mě utvrdily v tom, že za to riziko to stojí.
Ten, kdo se trochu zajímá o SEO, asi zaregistroval, že v druhé polovině května Google vypustil do světa nový algoritmus Penguin 2.0, který by měl potírat zbavit výsledky vyhledávání některých méně hodnotných webů, kterým se podařilo získat lepší pozice ve vyhledavači nedovolenými technikami. Nasazení algoritmu tak s velkými otazníky sledovali jak ti, kteří odkazy kupují, tak ti, kteří je prodávají. Ačkoliv prostřednictvím našeho systému www.backlink.cz odkazy prodávám a ačkoliv se snažím dění sledovat, vypuštění tučňáka dvojky mi uniklo. Fakticky jsem začal pátrat po tom, co se děje, až v okamžiku, kdy jsem zaregistroval v našem nástroji na měření pozic u řady webů výrazný posun v SERPu u vyhledavače Google. Šlo přitom o posun skokový a výrazný.
Odkazy na Google zabraly
Jedna z první věcí, která mě napadla, bylo to, jestli nejde jen o nějaký jednorázový krátkodobý výkyv a jestli posun proběhl v návaznosti na nakupované odkazy. První domněnku nám už potvrdil aspoň částečně čas – od změny algoritmu už proběhly více než dva týdny a weby nejenže po počátečním skoku vzhůru v SERPu se na daných pozicích udržely, ale některé šly v průběhu upylnulého týdne ještě o trošku výš.
Jak ale zjistit, jestli odkazy mají vliv a jaký? To je otázka, na kterou lze odpovědět pouze subjektivně s přihlédnutím k faktům. Aktuálně v našem nástroji na měření pozic sledujeme přibližně 50 webů a zhruba tisícovkou slov či frází. Jenomže ne všechny weby, které sledujeme, nakupují odkazy. Vyhodnotili jsme proto nejprve skupinu webů, které odkazy nenakupovaly a v poslední době neprošly žádnou výraznější změnou obsahu či struktury. Samozřejmě jsme nebyli schopni odfiltrovat weby, kterým mohly v té době vzniknout přirozené odkazy. Nepředpokládám ale, že by se tak stalo v nějaké hojné míře. U skupiny těchto webů jsme za uplynulé dva týdny zaznamenali mírný posun k lepším pozicím v řádech jednotek pozic, většinou do deseti. Posun o více než deset míst byl výjimkou, už jen proto, že mnoho z nich se drželo na předních pozicích. Propad v pozicích se u těchto webů nekonal, respektive opět šlo maximálně o jednotky.
U druhé skupiny, která odkazy nakupuje, byl posun vzhůru razantní až extrémní. Například stránky, které v SERPu na sledovanou frázi nebyly v první padesátce, vyskočily na první stránku výsledků. Zajímavější jsou však posuny na špici. Dostat se z 40. místa na 10. pozici je možná méně pracné než dostat se z pátého místa na první či druhé.
Zkusím to ukázat na několika příkladech, byť z důvodů zachování bezpečnosti webu a identity klienta to bude spíš takové všeobecné
SKUPINA KUPUJÍCÍ ODKAZY
Web č. 1: 16 sledovaných slov a frází
posun o více než 20 pozic: 3 (z toho jedna z „hlavních“)
posun o 10 – 20 pozic: 1
posun o 5 – 10 pozic: 1
posun o 3 – 5 pozic: 4 (z toho jednou na 1. pozici)
stejná pozice plus mínus dvě pozice: 3 (z toho jednou posun na 1. pozici)
pokles o 3 – 5 pozic: 1
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot): 3
Web č. 2: 19 sledovaných slov a frází:
posun o více než 20 pozic: 2
posun o 10 – 20 pozic: 2
posun o 5 – 10 pozic: 1
posun o 3 – 5 pozic: 4 (z toho dvakrát na 1. pozici a dvakrát na druhou pozici)
stejná pozice plus mínus dvě pozice: 4
pokles o 3 – 5 pozic: 2
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot): 4
Web č. 3: 18 sledovaných slov a frází
posun o více než 20 pozic: 0
posun o 10 – 20 pozic: 3 (z toho jedno z „hlavních“ slov na 1. místo)
posun o 5 – 10 pozic: 3
posun o 3 – 5 pozic: 3 (všechny v rámci první stránky)
stejná pozice plus mínus dvě pozice: 4
pokles o 3 – 5 pozic:
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot): 5
SKUPINA NEKUPUJÍCÍ ODKAZY
Web č. 1: 6 sledovaných slov a frází (Pozn. jde o web, který přibližně před 5 měsíci skončil s nákupem placených odkazů a zaměřil se na odkazy organické)
posun o více než 20 pozic: 0
posun o 10 – 20 pozic: 1
posun o 5 – 10 pozic: 3
posun o 3 – 5 pozic: 2
stejná pozice plus mínus dvě pozice:
pokles o 3 – 5 pozic:
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot):
Web č. 2: 29 sledovaných slov a frází
posun o více než 20 pozic: 0
posun o 10 – 20 pozic: 0
posun o 5 – 10 pozic: 2
posun o 3 – 5 pozic: 3
stejná pozice plus mínus dvě pozice: 2
pokles o 3 – 5 pozic: 1
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot): 19
Web č. 3: 11 sledovaných slov a frází
posun o více než 20 pozic: 0
posun o 10 – 20 pozic: 1
posun o 5 – 10 pozic: 3
posun o 3 – 5 pozic: 0
stejná pozice plus mínus dvě pozice: 4
pokles o 3 – 5 pozic: 0
pokles o 5 – 10 pozic
pokles o 10 – 20 pozic
pokles o více než 20 pozic:
Nezjištěno (nebyla známa jedna z hodnot): 3
U skupiny odkazy kupující je nutno podotknout, že sledováno bylo podstatně více frází, než na které byly koupeny odkazy. Pozitivní na této skutečnosti je fakt, že „nejhodnotnější“ posuny byly zaznamenány právě u frází a stránek, na které byly odkazy cíleny.
U webů, které odkazy nenakupovaly, došlo vesměs také k posunu směrem vzhůru, nebyl ale tak výrazný. Pouze v případě „nenakupujícího“ webu č. 1 je posun znát a jde přitom o web, který se pohybuje ve výrazně konkurenčním prostředí. Rozhodl se však mimo jiné z obav před možným postihem upustit od klasického nákupu odkazů a snaží se odkazy získávat přidanou hodnotou ke své službě. Jak se ukazuje, je to cesta, která má i přes svoji náročnost jednoznačně smysl. Situaci však danému webu usnadňuje skutečnost, že patří k zaběhlým a nejznámějším hráčům ve svém oboru, přičemž tuto pozici si v minulosti vybudoval mimo jiné právě masivním nákupem zpětných odkazů.
Penalizace prodávajících se nekoná
Velkou neznámou byl nový algoritmus i pro majitele webů, kteří odkazy na svých stránkách prodávají. Vyhledavače totiž oficiálně bojují proti prodeji odkazů a považují ho za hranou legálního SEO. Zde mohu říci, že žádný z webů zapojených do našeho systému backlink.cz nebyl od doby spuštění nového algoritmu penalizování snížením GTPR. Přepočet však ještě evidentně neproběhl a tak má toto sdělení asi minimální hodnotu.
U nemalé části z těchto webů všam máme možnost sledovat i to, jak si vedou ve výsledcích vyhledávání na pro ně důležité fráze a slovní spojení. Také v tomto případě jsme nezaznamenali žádnou penalizaci, pohyb pozic směrem nahoru či dolů se drží v obvyklých hranicích, u některých webů dokonce došlo v závislosti na míře optimalizace k docela výraznému posunu směrem vzhůru na některá klíčová slova. Vzhledem k tomu, že ani na různých českých diskuzních fórech není o reálném případu penalizace některého webu za prodej odkazů zmínka, domnívám se, že plošná penalizace rozhodně neproběhla.
Přemýšlejte u nakupování odkazů
Pokud si kladete otázku, zda tedy odkazy nakupovat či ne, u mě nemůžete hledat nezaujatou odpověď, protože odkazy prodávám. Nepsal jsem tento článek proto, abych na konci řekl, že placené odkazy jsou k ničemu, ale právě proto, abych čtenáře přesvědčil o opaku. Nicméně Penguin 2.0 ukázal, že i placené odkazy mají pro Google význam, byť to Google asi nechtěl.
Osobně si myslím, že bez silného linkbuildingu bez ohledu na to, zda bude přirozený nebo kupovaný, to nepůjde, zejména v případě velké konkurenceí. A mám obavy, že přirozenou cestou (virálem či sdílením) budou organické odkazy přibývat jen velmi pozvolně a konkurence, která si je nakoupí, získá náskok, který se bude jen obtížně dohánět.
V případě Google dle mého názoru budou mít význam jen odkazy kvalitní. Google se snaží uvažovat jako uživatel – návštěvník webu. Pokud bude odkaz dostatečné zajímavý pro normálního uživatele, aby na něj kliknul, bude zajímavý i pro Google. Bez ohledu na to, zda jde o odkaz placený nebo organický. A jak by (ne)měl takový odkaz vypadat, si povíme v příštím článku.
m1ch3l 7.6.2013 v 18:56
Algoritmus těžko zjišťuje co je koupený odkaz a co je přirozený. Jinak já jsem moc změn nezaznamenal u svých webů.
Jaroslav Fišer 7.6.2013 v 19:11
Sice neznám princip fungování algoritmů, ale jestli je odkaz placený nebo vyměněný nebo organický robot nepozná. Má však šanci zjistit určitou „odchylku“ od běžné normy. Tzn. například že přibude v krátké době velké množství odkazů, že mají stejné anchor texty případně i texty okolo anchoru, směřují na jednu stránku a jsou jen ze „silných“ webů. Také že více odkazů směřujících na daný web jsou v nějaké množině webů, které odkazují na stejné weby. Nebo že jsou v patičce, či sloupci a jsou v rámci layoutu webu stále na jednom a tom samém místě.
Těch signálů je dost, ale nikdy nepozná, že ten odkaz je placený a nota bene, že ho zaplatil majitel webu, na který je odkazováno.
To znamená, že v nejhorším může takový odkaz nebrat v potaz nebo mu dát malou váhu.
ambiente 7.6.2013 v 19:40
Sdělení o penalizaci je celkem hodně vypovídající, jelikož pokud web dostane penalizaci, nečeká se na přepočet, ale PR spadne na 0 takřka okamžitě…
Jaroslav Fišer 7.6.2013 v 20:19
díky za cennou informaci, myslel jsem, že poznat až při přepočtu.
Luděk Kvapil 8.6.2013 v 12:40
Penalizace od Penguina je jen na jedno konkrétní slovo, které jevilo „nepřirozené odkazové portfólium“. Tak jak psal Jaroslav výše. Je nutné zachovat přirozený ráz odkazu. Navíc po Penguinovi 2,0 se více dbá na sociální signály (sdílení, +1,like) a kvalitu obsahu (včetně UX)
Plátce DPH 24.7.2013 v 01:36
A co Seznam? Máte zkušenosti s nákupem odkazů pro web a následné pohyby u Seznamu? Případně za jak dlouho se projevují?