Bude možné si u Google za lepší pozici v SERP připlatit?
Autor: Jaroslav Fišer
Vyhledavač Google se snaží na veřejnosti prezentovat jako systém, který bojuje proti všem nekalým praktikám, jež mají cíl dostat webové stránky na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání. Patří mezi ně například prodej či nákup zpětných odkazů a řada dalších blackhat seo metod.
O to zajímavěji nyní působí e-mail, který v posledních týdnech rozesílají někteří autorizovaní Google fotografové. Ti totiž nabízejí firmám své služby v podobě nafocení 3D prohlídky jejich provozovny a zvýraznění zápisu v Google Mapách . Problém není ani tak ve službě samotné ani v tom, že jde v podstatě o spam zaštítětný pod hlavičkou Google, ale v tom, že slibují také zlepšení pozic ve výsledích vyhledávání.
V jednom takovém e-mailu s nabídkou se doslova píše
Firmy které mají tento zápis, mají vyšší prioritu ve výsledku vyhledávání.
Např. na klíčová slova: „prodej aut Hradec Králové“ se zobrazí firma s rozšířeným zápisem výše a zvýrazněně.
(tučně vyznačená slova byla tučně i v nabídce)
Sice už se neuvádí, nad jakými záznamy se „zobrazí firma výše“ ani jak to je s tou „vyšší prioritou.“ Ale celý e-mail je koncipován záměrně tak, aby vyzněl v tom smyslu, že zakoupením služby fotografa se dostanete ve výsledcích vyhledávání výše (než konkurence). Hned několik našich klientů si nabízenou službu tímto způsobem vyložilo a zvažovalo, že si provozovnu nechají nafotit. Zejména v jednom případě je to úsměvné, protože by se fotila malá kancelářská místnost se dvěma stoly, miniledničkou, věšákem a třemi židlemi :-).
Vlastní službu vytvoření 3D prohlídky fotografem nezpochybňuji, pro řadu zákazníků může být přínosem. Zatím ale nevím, jak si celý tento projekt vysvětlit z pohledu SEO. Buď to znamená, že Google jako bojovník proti manipulaci se SERP změnil pohled na věc a nabízí za příplatek lepší pozice (navíc jen vybraným, protože v e-mailu se výslovně zdůrazňuje, že „….Společnost Google nyní spustila pro vybrané firmy a podniky možnost rozšíření firemního zápisu.“).
Druhou možností je jen pouhý neetický nátlak ze strany autorizovaného fotografa Google, aby si potenciální zákazník zakoupil nabízenou službu.
Každopádně ani jeden z uvedených pohledů v mých očích nevrhá na Google dobré světlo.
Eshop konzultant 21.11.2013 v 10:51
Tohle je zcela běžné – třeba zcela stejně to dělá seznam. Pokud máš placený zápis na Firmy.cz, tak vyléžáš na některá klíčová spojení, co máš v popisku na firmy.cz, na první stránce mezi 3 až 7 pozicí.
Obdobně to dělá i google – máš-li na mapách zápis, můžeš se zobrazit. Nyní očividně jen tento zápis dávají více do popředí.
Podle mě osobně se není čemu divit, je to běžné už mnoho let a všichni se snaží někde vydělat. O nezávislosti a relevantnosti výsledků se dá polemizovat od dob, kdy je ve výsledích vyhledávání na první místě několik reklam a pak až výsledky…
Roman 21.11.2013 v 15:48
Jo, to znám takové „limitované nabídky jenom milión kusů“… A Google se mi líbí čím dál tím míň.