AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.
Autor: Jaroslav Fišer
Nedaří se vám prodat reklamní plochu přímým inzerentům? Nejčastějším a patrně nejvýhodnějším náhradním řešením je nasadit na web některý z kontextových systémů, u kterých dostáváte provizi za realizovaný proklik. V současné době lze hovořit, že ve funkční podobě jsou v Česku tři systémy: Google AdSense, Seznam Sklik a eTarget. Vybrat ten správný ale není snadné. Proto jsme se rozhodli uspořádat sérii testů, kde porovnáme nejenom kvalitu zobrazovaných reklamních sdělení, ale i míru prokliku a v závislosti na ní i výši výdělku.
Lze předpokládat, že čím relevantnější inzeráty se budou na webu zobrazovat, tím vyšší míru prokliku a tudíž vyšší výdělky bude web schopen vygenerovat. Předem nutno upozornit, že na našich webech jsme pro prostor, který se nepodařilo prodat přímým zákazníkům, v minulosti používali všechny tři systémy. eTarget však dosahoval dlouhodobě nízkých výnosů a proto jsme ho výrazně omezili. Do přímého srovnání jsme ho tudíž nezařadili a věnovat se mu budeme jen okrajově.
Aby měl náš test aspoň určitou vypovídací hodnotu, vybrali jsme pro něj takové weby, u kterých je jasně definovatelný obsah. Jde o tyto weby: www.ctyrkolky.com, www.dobraprace.cz, www.pejskar.cz a www.rcbazar.cz.
Test probíhá po dobu jednoho týdne, ale naschvál nikoliv v termínu pondělí – neděle, ale čtvrtek – středa. Tím jsme zvýšili šanci, že se do kampaně zapojí větší počet inzerentů, protože podle našich zkušeností nemalé množství uživatelů nasazuje kampaně v těchto systémech po týdnu od pondělí do neděle.
V našem reklamním systému Adwave jsme navíc nasadili reklamní kampaň na webech na totožné plochy a se stejnou intenzitou nasazení, takže se na dané ploše inzeráty AdSense a Sklik průběžně střídají a to i ve stejném počtu inzerátů na jednu reklamní plochu. Ve všech případech jsme použili formát skyscraper, který v sobě obsahuje u AdSense i Skliku shodně 5 reklamních pozic.
Testy provádíme z několika různých IP adres, na různých počítačích i prohlížečích. Při testování se snažíme nasimulovat co nejvíce chování běžného uživatele. Na každém webu sledujeme vždy pět náhodně vybraných stránek (na sledovaných webech na jednoho uživatele většinou připadá 4 – 10 zobrazených stránek) a zobrazujeme na nich reklamu Sklik i reklamu AdSense. Testování probíhá dvakrát denně libovolně v průběhu dne, aby se omezilo to, že někteří inzerenti budou mít k večeru vyčerpaný limit. Zaznamenáváme počet unikátních inzerátů a jejich relevanci. Ta je sice hodnocena subjektivně, nicméně díky jasnému cílení konkrétních webů není až tak obtížné rozhodnout, která reklama je ještě relevantní a která už ne.
Protože testování ještě probíhá, přinášíme prozatím několik prvních postřehů:
1) AdSense se při zobrazování reklamy neopírá pouze o danou stránku, ale i předchozí chování uživatele. Například pokud se uživatel v minulosti zajímal o tablety, posílá mu ve zvýšené míře reklamu na výprodej těchto kapesních zařízení (naproti tomu při použití jiného prohlížeče nebo otevření prohlížeče v anonymním režimu nepošle tuto reklamu ani jednou).
2) V případě, že Sklik nemá dostupné množství inzerátů (například u nově vydaných článků), zobrazí některé inzeráty v rámci jedné reklamní plochy několikrát, případně zobrazí prázdnou pozici. Podobný výskyt jsme u AdSense nezaznamenali.
3) AdSense se nechal velmi lehce zmást krátkým textovým inzerátem na povinné ručení, který je na některých webech zobrazován v v rámci systému Backlink (inzerát se vypisuje se naostro jako běžný text) a tím pádem dává na weby nerelevantní inzeráty vztahující se k povinnému ručení. Ačkoliv Sklik má také dost inzerentů na povinné ručení, neposlal jedinou reklamu tohoto druhu.
V průběhu následujících dní budeme zveřejňovat výsledky našeho testování. Věříme, že vám pomohou při rozhodování, který ze systémů je třeba pro ten váš web nejlepší.
Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM
Tomáš 22.7.2011 v 15:41
Dobrý den,
děkujeme za srovnání reklamních systémů. I nás jako provozovatele Partnerského programu Sklik budou výsledky zajímat.
Mám jedno doplnění k postřehu č. 2 – zobrazení některých inzerátů několikrát nebo prázdné plochy bylo způsobeno technickou chybou na naší straně, kterou programátoři tento týden opravili. Jednalo se vždy o případ nově zveřejněných článků/stránek. Běžně je tedy v reklamní ploše maximum inzerátů a jsou různé. Bohužel chyba nastala zrovna v době vašeho testování.
Igor 10.8.2011 v 21:23
Souhlasim, na několika herních webech mi adsense zobrazuje reklamy na slevomaty jen pro to, že jsem tam dal odkaz na svoje agregátory slev. A že adsense nabízí v reklamách i to co uživatel vyhledává, můžu taky plně potvrdit. Nicméně má to i v zásadách ochrany soukromí.
jája 5.1.2012 v 18:16
u vás v Praze se možná říká „Kdo s koho“, ale spisovně to má být „Kdo Z koho“
Jaroslav Fišer 5.1.2012 v 18:47
Nevím jak u vás, ale u nás, co jsme dávali pozor ve škole, se vždycky bude psát „kdo s koho“.
Jo a mimochodem, ani tu Prahu jste netrefil. Nás nevzdělance do Prahy nechtěj
Living 24.6.2013 v 21:45
Super srovnání – aktuální i po letech
Luboš 15.11.2013 v 18:15
Hledal jsem nějaké srovnání a tenhle článek mi pomohl, díky za něj