Seznam inovuje fulltext, změny jsou vidět
Autor: Jaroslav Fišer
Vyhledavač Seznam.cz se podle všeho probudil z několikaletého spánku a snaží se na poli fulltextového vyhledávání dohnat, co zaspal. Během několika uplynulých týdnů jsme mohli zaznamenat hned několik změn, které mají zjevně za úkol srovnat krok s Googlem. Co to znamená pro webmastery a bude to mít nějaký vliv na SEO potažmo řazení výsledků?
Rychlost indexace
Zatímco ještě před půl rokem jsme mohli psát o tom, že Seznam není schopen pružně reagovat na aktuální zpravodajství (např. tento článek o úmrtí Whitney Houston), to už neplatí. Seznam začal podrobněji monitorovat zpravodajské kanály a do výsledků nyní přidává vybrané aktuální články na příslušné téma. Sice to ještě stále není ono, ale jako blýskání se na lepší časy to označit lze.
Rychlost indexování se však projevuje i u řadových stránek a to využitím formuláře pro přidání stránky. Po vložení URL Seznam reaguje opravdu rychle a během několika hodin zařadí stránku do SERP. Pokud jde o stránku, kterou už znal a došlo u ní ke změně obsahu (např. zkvalitnění onpage faktorů), je schopen podle našich testů takovou znovu přidanou stránku po jednom či dvou dnech posunout velmi vysoko. U námi sledovaných webů jsme zaznamenali skoky i o několik desítek příček vzhůru.
Osnovy
Již v průběhu prázdnin zprovoznil Seznam tzv. osnovy. Osnova informuje uživatele o rozdělení stránky do různých tematických nebo logických částí a umožňuje mu kliknutím na odkaz přejít přímo na zvolené místo ve stránce. Tato funkce má šanci nabídnout uživatelům přehlednější výsledky vyhledávání a tím pádem i možnost na relevantnější stránku.
Přidávání zahraničních webů do SERP
Již několik týdnů se ve výsledcích vyhledávání objevují na některá slova či slovní spojení zahraniční weby. Zatímco předchozí dva kroky lze vnímat jako přínos, v tomto bodě jsem na vážkách. Vnímám jako pozitivní, když najdu i vhodný zahraniční zdroj informací, nicméně ne vždy. Všeho moc škodí. Jako příklad může posloužit vyhledávání slova Dormeo, které v tuto chvíli vrací na první stránce 3x odkaz na web dormeo.cz + jednou odkaz na FB profil té samé firmy. Dále se zobrazí ve výsledcích polský, slovenský a slovinský web Dormea a pouze zbylé dva odkazy směřují na ostatní české stránky. Samozřejmě jsem si vědom specifičností dotazu (hledání značky mezinárodního věhlasu), nicméně při postupující globalizaci trhu bude podobných nadnárodních značek přibývat. Bylo by zajímavé vědět, jak moc uživatelé na tyto cizojazyčné výsledky klikají. Nezbývá než doufat, že pokud se tato novinka neosvědčí, že Seznam.cz tyto odkazy zase vyřadí a česky „mluvících“ webů bude v SERP opět o něco více.
Seznam se dosud profiloval jako český vyhledavač a to bylo jeho předností. Vezmeme-li v potaz fakt, že Seznam stále používají jako výchozí vyhledavač zejména starší méně zkušení uživatelé, jejichž jazyková bývá vybavenost obvykle nižší než u současné mladé generace fandící Googlu, může Seznam své uživatele zařazováním cizojazyčných stránek do výsledků vyhledávání spíše odradit.
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.