Grafická reklama od Skliku: zatím žádná sláva
Autor: Jaroslav Fišer
Již delší dobu nabízí program Sklik Partner inzerentům a potažmo publisherům grafické reklamy. Publisheři, kteří měli dosud na svém webu jen klasickou textovou reklamu, si musí pro zobrazování grafické reklamy vygenerovat nový kód a ten vložit na stránky. Ačkoliv Sklik na našich webech využíváme spíše okrajově, protože až na výjimky generuje Google Adsense podstatně vyšší příjmy, zkusili jsme grafický formát nasadit, otestovat a porovnat s Google Adsense. Test ani srovnání nevyznělo pro Sklik nejlépe, byť určité zlepšení jsme zaznamenali.
Pro testování jsme si vybrali dva naše weby se zaměřením na motorismus – www.autadoterenu.cz a www.ojeteauto.cz. Vzhledem k tomu, že odvětví auto-moto je velmi konkureční, předpokládali jsme, že na webu bude zastoupeno větší množství reklam různých inzerentů a test bude objektivnější. Test probíhal po dobu 7 dnů od čtvrtka do středy, aby byl rozložen do dvou kalendářných týdnů. V testu jsme sledovali nejen výdělky, ale namátkově i zobrazované reklamy.
Přinášíme pár postřehů.
1/ Asi zásadní zjištění je, že i když si povolíte u Skliku zobrazování grafických reklam, nemusí se grafické reklamy zobrazovat. Naopak bych si dovolil tvrdit, že jejich zobrazování je spíše sporadické. Podle našeho hrubého odhadu se na našich webech byla grafická reklama Skliku zastoupena ve všech zobrazených reklamách Skliku jen přibližně z 10%. Vše ostatní vyplňovala textová reklama.
2/ Zastoupení grafické reklamy z Google Adsense bylo stoprocentní, ale pravdou je, že i zde nebylo vše zcela v pořádku. Díky svému „inteligentnímu“ cílení Google usoudil, že jsem zájemcem o koupi psího krmiva a zasílal mi tak reklamy pouze na psí kmení nebo selfpromo, tedy reklamy na vlastní produkty. Ani jedna z nich mi neoslovovala, protože krmivo pro psy nekupuji a produkty google znám dokonale a nemalou část z nich využívám. Nebyl schopen mi poslat jedinou reklamu souvisejí s tématem auto-moto. Tato situace však byla jen v prohlížeči Firefox, který používám především pro sledování statistik google apod. Naopak v Internet Exploreru mi zasílal různé grafické reklamy a velmi často i dobře cílené, odhadem 60% reklam byla spojená s motorismem.
3/ Nejvíc vás asi budou zajímat výdělky. Patrně nikoho nepřekvapí, že na celé čáře vyhrál Google Adsense. Vzhledem k tomu, že jsme díky našemu reklamnímu systému každou plochu rozdělili v počtu zobrazení na čtvrtiny, mohli jsme sledovat výkony Google Adsense a Skliku jak na úrovni textové, tak grafické. Textové reklamy byly graficky vyvedeny tak, aby se Sklik s Adsense dramaticky nelišily a byly tím pádem srovnatelné.
Za uplynulý týden vygenerovala sledovaná reklamní plocha cca 40 tisíc zobrazení, na každý z formátů (Sklik text, Sklik graf, Adsense text a Adsense graf) tak připadlo přibližně 10 tisíc zobrazení. A tady jsou výsledky:
1. místo: Adsense Graf (95 Kč / 36 prokliků)
2. místo: Adsense Text (71 Kč / 32 prokliků)
3. místo: Sklik Graf (51 Kč / 8 prokliků)
4. místo: Sklik Text (33 Kč / 7 prokliků)
z výše uvedeného si každý dokáže spočítat CPC a RPM. A zde docházíme k překvapivém zjištění. Zatímco v absolutních příjmech a CTR dominuje Adsense, Sklik vychází výrazně lépe v cenách za proklik. Zejména u grafické reklamy jde o částku 6,5 Kč za proklik, což je už velmi zajímavé číslo. Zde evidentně cenu tlačí vzhůru právě grafická reklama, která je opravdu grafická. Kladu si proto otázku, jaké by byly příjmy, kdyby byl schopen Sklik zobrazovat grafickou reklamu ve větším zastoupení než jen těch odhadovaných 10%. Bohužel pro publishery je cena grafické reklamy pro inzerenty asi příliš vysoká (začíná se na 8 Kč za proklik) a proto do ní nechtějí tolik investovat.
Stručný závěr:
Adsense má nad Sklikem stále výrazně navrch a Sklik se publisherům vyplatí nasazovat jen v případě, že nemohou použít Adsense a nebo v případě konkrétních webů, kde má Sklik lépe podchycené inzerenty. Je přitom jedno, jesti budete zobrazovat od Adsense textový či grafický formát. Pořád vydělá víc než Sklik. Domnívám se ale, že v případě, že se mezi inzerenty v Skliku rozšíří více využívání grafické reklamy, má tento formát velký potenciál Google Adsense se nejen vyrovnat, ale jej i předstihnout. Za Sklikem stojí totiž proškolená armáda seznamáckých marketingových poradců, která je zejména těm méně zkušeným inzerentům schopna daný produkt představit v těch „správných“ barvách.
Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM
K tomuto článku nelze vkládat komentáře.