SEO-SERVIS.CZ u soudu
Autor: Jaroslav Fišer
Ne, tento článek není o tom, že by snad někdo zažaloval službu SEO-Servis.cz za to, že dělá to, co dělá. Ostatně služba seo-servis.cz není dobrá ani špatná. Stejně jako dynamit měl původně ulehčit těžkou práci dělníkům v lomu, tak seo-servis měl patrně sloužit webmasterům jako zpětná kontrola jejich práce. „Zlo“ z něj udělalo až bodové ohodnocení a zmanipulovaná interpretace některými seo-obchodníky. A o tom je v podstatě tento článek.
Ale pěkně od začátku. V únoru 2010 jsme se domluvili s jednou firmou, že jim vyrobíme web. Protože weby děláme už dost dlouho na to, abychom se několikrát spálili, máme vše ošetřeno smluvně. Web jsme vyrobili, spustili do provozu na neveřejné adrese, firma ho obsahově naplnila a následně začala užívat v „ostrém“ režimu. Jenomže firma se neměla k placení a tak jsme trochu začali tlačit na pilu. Ředitel společnosti však nebyl a není nějaký „nazdárek“, takže se nám po třech měsících vysmál, řekl, ať si web necháme, že ho nechce a že odstupuje od smlouvy. Svůj argument podpořil „sofistikovanou“ analýzou konkurenční společnosti, která – svět div se – spočívala pouze ve vytisknutí analýzy webu ze stránek seo-servis.cz. No a protože jsme prasata a nechali jsme tam nevalidní kód nejmenovaného českého počítadla a na webu nebyly vyplněny meta keywords (přestože na to byl zákazník při spouštění webu upozorněn a v CMS tu možnost měl), tak jsme od seo-servis „dostali“ jen 77%. A to byl ten oficiální důvod, proč nám zákazník nezaplatil. Protože web už nechtěl (změna strategie podnikání), tak nás s reklamací poslal k šípku a pro jistotu si doménu převedl na jiné nameservery, abychom mu to náhodou za jeho zády během půlhodiny neopravili, a začal používat původní web. A nám nezbylo než se obrátit na soud.
U soudu se náš zákazník projevil jako dostatečně ostřílený matador. K soudu jsme přicházeli s tím, že bude otázkou několika málo desítek minut, kdy prokážeme, že web jsme udělali, klient ho převzal, užíval a nezaplatil. Vše podpořeno smlouvou. Jenomže nekřičte hop, dokud nepřeskočíte. Náš případ dostala na starosti paní soudykně. Upřímně – byla to poměrně kočka, sympatická, dlouhovlasá udržovaná čtyřicátnice, radost pohledět. Dozajista odbornice ve svém oboru, ale internetu rozuměla pramálo, což ostatně sama hned na začátku připustila. První háček byl ještě čistě právní otázkou – ve smlouvě totiž nebylo výslovně definováno, kdy dochází k převzetí díla (naše chyba, na kterou jsme málem dojeli). Soudkyni jsme nakonec asi přesvědčili, že za převzetí bylo možné považovat spuštění do ostrého provozu, protože to musel učinit převodem na naše DNS servery pouze zákazník, který předtím pracoval s plnohodnotným webem na neveřejné adrese. Jenomže pak protistrana vytáhla pseudoanalýzu od seo-servis.cz a problém byl na světě.
<vsuvka> Možná jste taky zaregistrovali, že dva lidi, kteří se teprve učí cizí jazyk, se mezi sebou domluví snáz, než když mluví začátečník s rodilým mluvčím. </vsuvka>
Žalovaná strana a soudkyně si poměrně rozuměli a já (byť svoje vyjadřovací schopnosti považuji za nadprůměrně vysoké) jsem nebyl schopen soudkyni vysvětlit, že naše stránky byly fakticky v pořádku a obsahovaly jen drobné formální nedostatky, které neměly na funkci webu žádný vliv. Protistrana byla schopna soudkyni přesvědčit, že web fakticky nepřevzala a to proto, že vykazoval vážné nedostatky (rozuměj pouze 77% v hodnocení seo-servis.cz). Veškeré naše odborné argumenty i připomínky k časovým nesrovnalostem braly jeden po druhém za své a troskotaly na pro nás nepochopitelné nevědomosti soudkyně.
<vsuvka>Taková perlička – když jsme se snažili soudkyni vysvětlit co vlastně SEO je, tak byla dost zaskočená, protože si myslela, že vyhledavače Seznam či Google řadí stránky ve výsledcích vyhledávání podle data přidání stránky – nejnovější nejvýš :-).</vsuvka>
Naštěstí soudkyně byla tak zmatená, že si po obou stranách vyžádala dodání nových důkazů a případ odročila. A to bylo naše štěstí…
… protože zázraky se dějí. Přes celé prázdniny jsme sháněli důkazy, řešili právní analýzy, sháněli odborné články poukazující na nesmyslnost služby seo-servis.cz ve vztahu k reálnému SEO apod. A pak se stalo něco, co se stává jen v opravdu blbejch americkejch filmech – rozhodl jsem se, že …. si pročistím mobil. Mobil, do kterého jsem si kdysi nahrál aplikaci Audio Notes, abych si mohl na tiskových konferencích nahrávat, kdo co říká (jako koníček novinařím). Aniž bych to tušil, tento software nejenže funguje jako diktafon, ale také nahrává i telefonické rozhovory. Nahrával je sice jen dva týdny, ale shodou okolností stihnul zaznamenat mé telefonáty s ředitelem žalované společnosti, ze kterých jasně vyplynulo, jak se věci mají. Jo, souhlasím, není to košer si někoho nahrávat, ale já to ale nedělal vědomě, asi jsem to nějak zvolil při instalaci. Každopádně to patrně rozhodlo. Na začátku přelíčení protistrana navrhla přijatelné vyrovnání, na které jsem s úlevou přistoupil, protože představa, že se snažím někomu, kdo neví, jaký je rozdíl mezi prohlížečem a vyhledavačem, vysvětlit princip fungování služby seo-servis.cz, mě upřímně děsila.
A jaká je rada na závěr? Pokuste se zničit službu seo-servis.cz :-). A pokud se vám to nepovede, tak dělejte weby tak, aby dosahovaly stoprocentní bodový zisk. Dostali jsme se bohužel do situace, kdy se neměří kvalita SEO reálně dosaženými výsledky jako je pozice ve vyhledavačích, zvýšení návštěvnosti, nárůst objednávek apod, ale procenty ze seo-servis.cz.
Twitter blog 11.10.2011 v 17:59
Nauč se dělat odstavce, to se nedá číst. To je důvod, proč jsem dosud nečetl ani jeden z tvejch článků, i když tě mám v čtečce.
JerryBestie 11.10.2011 v 18:02
Tak to je mazec! Pěkný článek a hlavně hoooodně poučný.
Pavel 11.10.2011 v 18:35
Ten seo-servis je fakt smrt, taky už na nás jeden zákazník vyběhnul s jejich testem.
Jiří Šubr 11.10.2011 v 19:37
Pěkný článek, fakt mazec. Na druhou stranu nevím jak moc velký problem mohl být v tom zvalidovat stránku a doplnit keywords. Dostat se na 100% v servisu přeci není problém, byť je to ztráta času, pokud to klient chce tak mu to udělejte, pak byste se dle mého tomuto vyhnuli, pač to s tou nahrávkou bylo štěstí, nic víc.
Druhá strana mince je ta že jsou lidé kteří SEO neumí ale váli 100% přes seo-servis a mají hromadu klientů, kteří vidí krásné zelené 100% a žádný posun ve vyhledávači, ale jsou šťastní, tak proč ne xD
Jaroslav Fišer 11.10.2011 v 19:56
twiterblog.cz – jo, asi máš pravdu. Koukám na to očima autora, ale nezaujatým to může dělat problém. Dám si na to větší pozor.
Jiří Šubrt – není problém udělat web na 100% a už se to taky snažíme dělat aniž by to klient chtěl. A u některých i zpětně. Srandou je, že tam, kde jsme to zpětně udělali, stejně nedošlo k žádné změně k lepšímu (v návaznosti na ty seo úpravy). Naopak – řada našich webů, které dosahují úspěchy, zdaleka nemají 100%. Seo-servis.cz nezatracuju, služba sama o sobě může být nápomocná v odstranění hrubých chyb. Ale k lepším pozicím vám 100% nepomůže.
Jo a s tím mobilem to bylo opravdu štěstí. Jak říkám – jako v blbejch americkejch filmech…
RSS4.BIZ 11.10.2011 v 20:54
Hlavně to líčení jak fungují soudy o doménových sporech (tím myslím vše okolo tohoto) to je to pravý počtení…neuvěřitelné, ale pokud je to skutečnost tak LOL…
Jaroslav Fišer 11.10.2011 v 23:38
je to skutečně tak. To ale nemělo až tak vyznít proti soudkyni. Víceméně jsem počítal s tím, že pokud bychom neuspěli, při druhém přelíčení, tak u toho třetího už by se stejně musely řešit nějaké znalecké posudky… Ale znáte nějakého znalce v oboru SEO. Já ne.
honza 12.10.2011 v 08:19
Naprostý souhlas, tyhle seomaty, jak to nazval myslím Plaváček, jsou mor a je potřeba je vymýtit. A o kvalitě soudců raději pomlčet, často si čtou spis až v průběhu jednání, takže se pak nelze divit, že o problematice, kterou soudí, nic neví…
Luko 12.10.2011 v 08:43
Klientům na SEO Servis argumentuji: „zkuste si tam otestovat seznam.cz a google.com a uvidíte jaké mají hodnocení“
Brno 12.10.2011 v 08:57
zajimavej clanek a gratuluji k „vitezstvi“ muzete rict o jak velkou castku jste se soudili? treba jen v radech, dik
Jaroslav Fišer 12.10.2011 v 09:01
šlo řádově o několik desítek tisíc korun.
TomT 12.10.2011 v 12:05
No tak to je mazec. Ještě že to dopadlo dobře.
Olda 12.10.2011 v 12:05
Tak to mne pobavilo aneb blbcovi to nevysvětlíš
Jaroslav Fišer 12.10.2011 v 12:18
nemyslím, že by ta soudkyně musela být nutně blbá. Nemá firmu a nikdy neměla webové stránky, takže nikdy neřešila problém, že když se propadne v SERPu, tak jí ubydou kšefty. A pokud užívá internet jen jako normální uživatel, tak je jí SEO i principy tvorby webu a jejich funkce celkem ukradené, což chápu. A bohužel nejde o obor, který by měla šanci pochopit během několika málo desítek minut. Druhá strana už naopak byla podstatně proškolenější a myslím, že věděla, jak správně soudkyní manipulovat. To mě štvalo podstatně víc, protože jsem nedokázal reagovat. A přitom jsme je na požadované fráze byli schopni dostat na Seznamu i Google na přední místa a návštěvnost jsme jim zvedli cca 3x. A o nějaké propracovanější SEO nebylo ani součástí smlouvy, šlo pouze o výrobu SEO friendly webu.
Jakub Čižmař 13.10.2011 v 20:38
Typický příklad toho, jak může špatně informovaný klient zhatit dobrou práci.
Udělejte pro klienta něco navíc, a ne zřídka se vám to vymstí.
Několikrát jsem řešil problém, kdy někdo chtěl vytvořit webové stránky (samozřejmě za pár „šupů“) a následně se hrozně divil, že na poměrně dost konkurenční fráze nebyl první v SERPu.
Argumenty jako „na co mám web, když nejsem první na to a to? Je úplně k ničemu, tohle nechci…“ A vysvětlujte potom klientovi, že tohle je úplně z jiného soudku a hlavně, že to dá mnohem více práce jej v konkurenčním prostředí dostat na přední pozice… Mnohem více práce než jen vytvořit kvalitní web…
No často si říkám, jestli mi to za ty nervy vůbec stojí
Carl114 18.10.2011 v 15:49
Dříve jsem tuhle službu používal, ale každému dojde, že SEO je úplně jinde. Kvalita SEO se má hodnotit výdělkem… v dnešní době se do SEO počítá snad vše kolem tvorby kvalitních stránek, ale to je to podstatné – pomoci stránkám splnit jejich cíl.
Nejlepší co může majitel se vší slušnosti udělat je smazat web seo-servis.cz, protože ta analýza jen přidělává problémy, mate, neplní svůj účel a je to od základu blbost. Pod to se klidně podepíšu a pokud má majitel alespoň trochu cti, na své stránky by o své službě měl napsat pravdu…
Linki 3.11.2011 v 00:23
Docela tragikomický příběh, tady pomůže jen osvěta a tyhlencty udělátka s potenciálním klientem prodiskutovat předem. Buď věří mě, a proto si mě vybral, nebo si nebudeme rozumět.
Pan Kočárkář 1.1.2013 v 20:46
Masakr. Jinak SEO servis je ve špatných rukách zlo. Já ho používám vyloženě na to, abych vyhodnotil, jestli jsem nezapomněl na nějakou zásadní věc, ale ty procenta…fuj