Hromadná registrace do katalogů je zbytečná investice – 2. díl
Autor: Jaroslav Fišer
Hromadná registrace do katalogů patří mezi poměrně oblíbené postupy, jak rychle a snadno získat velké množství zpětných odkazů. Za přijatelnou cenu v řádech jednotek korun za trvalý odkaz je možné získat stovky odkazů. Pokusili jsme se shrnout výhody a nevýhody tohoto procesu a jeho výsledný vliv na zlepšení výsledků registrovaného webu do katalogů. Tento článek jsme zaměřili na kvalitu samotných katalogů.
V prvním díle této minisérie jsme hodnotili cenu, rychlost a přímý měřitelný přínos hromadné registrace do katalogů pro jednotlivý web. Zatímco cena, rychlost a přístup registrátora obstály na výbornou, samotný efekt byl mizivý. Během prvního měsíce od registrace se nepodařilo prokázat sebemenší vliv katalogů na výsledky webu v Seznamu ani Google. Návštěvnost z těchto katalogů rok od zaregistrování pak byla nicotná až žádná.
Proč vlastně registrace do katalogů nefunguje?
Odpověď na výše uvedenou otázku není složitá. Kvalita těchto katalogů je tak nízká, že vyhledavače prakticky nezajímají a nemají důvod procházet jednotlivé stránky. To jsme si ověřili jednoduchým testem pomocí operátoru site. Přibližně 14 měsíců po zaregistrování odkazů jsme zkusili na Seznamu i Google vyhledat prostřednictvím příkazu název firmy site:urlkatalogu.tld zaindexovanou stránku s názvem firmy v katalozích, do kterých proběhla registrace. Záměrně jsme vybrali web firmy, která má neobvyklé unikátní jméno a to bylo vždy v titulku katalogového zápisu. Nebylo proto obtížné takto unikátní název ve výsledcích dohledat.
Jak a co jsme měřili a zkoumali?
Celkem registrace proběhla do 140 katalogů. Z tohoto seznamu jsme předem vyloučili katalogy, které běžely na subdoménách, protože ty už samy o sobě nebudí důvěru, respektive hodnota odkazu z těchto katalogů je mizivá. Ze 140 katalogů jich rázem 38 zmizelo a zůstali jsme na čísle 102. U všech těchto katalogů jsme ručně prozkoumali všechny výsledky, které vyhledavač nabídnul. Pokud nabídnul velké množství výsledků (řádově stovky), hledaný výraz jsme upřesnili tím, že jsme přidali další slovo, které se v titulku všech katalogových zápisů vyskytovalo.
Výsledky
Jak už jsem naznačoval v předchozím díle, výsledky jsou doslova tristní. Ze 102 hodnocených katalogů měl Seznam ve své databázi pouze 44 stránek obsahující název firmy a google.cz dokonce jen 35 stránek. Hned u 47 katalogů, tedy bezmála polovině ze sledovaných, se pak v našem testu neobjevil ani jeden z vyhledavačů. Nutno podotknout, že jsme navíc byli v počítání ještě velice mírní, když jsme přičetli plusový bod i v okamžiku, kdy se nabídla v SERPu stránka, která už ve skutečnosti hledané slovo neobsahovala. Stejně tak jsme nehodnotili, zda vůbec daná stránka obsahuje odkaz na registrovaný web. V některých případech totiž katalog odkazuje na registrovaný web až v detailní kartě webu a přitom v SERPu se objevila pouze stránka s výpisem a odkazem na tuto kartu. Samotná karta už ale nikoliv.
URL KATALOGU | Seznam | poznámka | návštěvnost | |
10nej.cz | 1 | 0 | ||
1am.cz | 0 | 0 | nefunguje | |
4cz.cz | 0 | 0 | ||
aaainternet.cz | 1 | 1 | ||
aino.cz | 1 | 1 | ||
alfakatalog.info | 1 | 1 | ||
alfaradius.cz | 1 | 1 | ||
alokace.cz | 0 | 0 | ||
aseznamy.cz | 0 | 1 | 1 | |
atlasodkazu.cz | 1 | 1 | ||
atlaswebu.info | 1 | 1 | ||
azkatalog.info | 1 | 1 | ||
azlink.cz | 0 | 0 | ||
baget.cz | 0 | 0 | ||
bezvakatalog.cz | 0 | 0 | ||
buj.cz | 0 | 0 | ||
cento.cz | 0 | 0 | ||
centrumodkazu.info | 0 | 0 | ||
contraco.cz | 1 | 0 | ||
czprima.cz | 1 | 1 | ||
digitalne.eu | 0 | 0 | ||
dmoz.cz | 0 | 0 | ||
dmoz.sk | 1 | 1 | ||
em-design.cz | 0 | 0 | ||
es-katalog.cz | 1 | 1 | 1 | |
euro-portal.cz | 0 | 1 | ||
firmy-eshopy.cz | 1 | 1 | ||
google.cz | 0 | 0 | ||
hobby-info.cz | 0 | 0 | ||
houbacz.net | 1 | 1 | ||
hym.cz | 0 | 0 | ||
ilinker.cz | 0 | 0 | ||
indicie.cz | 0 | 0 | nefunguje | |
info-center.cz | 1 | 1 | ||
infotip.cz | 0 | 0 | ||
inkatalog.cz | 0 | 0 | ||
internetlink.cz | 0 | 0 | ||
ipramen.cz | 0 | 0 | ||
itrader.cz | 0 | 0 | ||
jaknaweb.com | 0 | 0 | ||
jau.cz | 0 | 0 | ||
katalog-odkazu.net | 0 | 1 | ||
katalog-seo.eu | 1 | 1 | ||
katalog-stranek.eu | 0 | 0 | redirect | |
katalog-stranek.info | 1 | 1 | ||
katalog-webu.cz | 0 | 0 | ||
katalog-zdarma.cz | 0 | 0 | nefunguje | |
katalogfun.info | 1 | 1 | ||
katalogplus.cz | 0 | 1 | ||
katalogs.cz | 1 | 1 | ||
katalogwebu.com | 0 | 1 | ||
kataloog.cz | 1 | 1 | ||
klikni.eu | 0 | 0 | ||
kompletne.cz | 1 | 1 | ||
kormidlo.cz | 0 | 0 | ||
kudy.cz | 0 | 0 | nefunguje | |
kvalitniseznam.info | 0 | 1 | ||
linkovnik.com | 0 | 0 | ||
lister.cz | 1 | 1 | ||
markety.cz | 0 | 0 | ||
mcatalog.cz | 0 | 0 | ||
myblueday.com | 0 | 0 | ||
najdiweb.cz | 0 | 0 | ||
najdu.net | 0 | 1 | ||
najduto.info | 0 | 0 | ||
najduvse.cz | 0 | 1 | ||
nejkatalog.cz | 0 | 0 | ||
nejweby.cz | 0 | 0 | ||
odkaz24.cz | 0 | 0 | ||
odkazodnas.info | 0 | 1 | ||
oncz.net | 0 | 0 | ||
online-online.cz | 0 | 0 | ||
profesionalni.info | 1 | 0 | ||
profiaudit.cz | 1 | 0 | ||
profikatalog.cz | 0 | 0 | ||
proweby.net | 1 | 0 | ||
prvnikatalog.cz | 0 | 1 | ||
pyk.cz | 0 | 0 | ||
qkatalog.cz | 0 | 0 | ||
rejsek.cz | 0 | 0 | ||
rejstrikstranek.info | 1 | 1 | ||
seo-rank.org | 1 | 0 | ||
seolink.cz | 0 | 0 | ||
smelina.cz | 1 | 1 | ||
sosatko.cz | 0 | 0 | ||
sprehledem.cz | 1 | 1 | ||
startmenu.cz | 1 | 1 | ||
topsites.cz | 0 | 0 | ||
topweby.net | 0 | 0 | ||
vyhledavat.cz | 1 | 1 | ||
vyjimecnykatalog.cz | 1 | 1 | ||
webatlas.cz | 1 | 1 | ||
webprojekt.cz | 0 | 0 | ||
xex.cz | 0 | 0 | ||
xore.eu | 1 | 1 | ||
yahou.cz | 0 | 0 | nefunguje | |
zakopni.cz | 0 | 1 | ||
zdroj.cz | 1 | 1 | ||
zdrojinformaci.cz | 0 | 1 | ||
zeewa.cz | 0 | 1 | ||
zonaodkazu.cz | 0 | 1 | ||
zuz.cz | 0 | 1 |
Postřehy
Zajímavé je, že ačkoliv se všeobecně uvádí, že Seznam má slabší index než Google, měl tuzemský vyhledavač ve své databázi více stránek, které hledaný výraz obsahovaly. Často se ale také objevují tvrzení, že Google indexuje podstatně více stránek než kolik jich pak zařadí do výsledků vyhledávání. Tím se patrně snaží odfiltrovat nezajímavé stránky, kterých je v našem seznamu katalogů velké množství.
Určitou roli v zobrazování zaindexovaných stránek ve vyhledavačích bude hrát asi i doba od registrace. V případě některých katalogů se hledané slovo zobrazilo v SERPu vyhledavače i u jiných firem, kde figurovalo např. popisném textu. Námi hledaná firma však nalezená nebyla, ačkoliv při dodatečné kontrole v katalogu její záznam opravdu umístěn byl. Vysvětluju si to tím, že u nověji registrovaných firem ještě nedošlo k tomu, že by je vyhledavač vyřadil ze svého indexu.
V neposlední řadě bych zmínil ještě fakt, že v šesti případech katalog vůbec nefungoval a v několika případech bylo jasné, že jde o duplicitní katalogy, které se zobrazují pouze pod jinou doménou.
Závěr
Hromadná registrace do katalogů je dle mého názoru zbytečný krok a to i přes velmi nízkou cenu. Přímý přínos do vyhledavačů je nulový, návštěvnost také. Jak se pak ukázalo v našem testu, vyhledavače Seznam ani Google pak v polovině případů katalogový zápis vůbec nenašly nebo je nezařadily do výsledků vyhledávání. Odkaz jako takový uškodit nemůže, nicméně jak zmínil Plaváček v diskuzi na Webtrhu, v některých případech hrozí riziko, že si vytvoříte „špatný a nedůvěryhodný základ odkazového profilu“. To se podle mě týká především nových webů, které ještě nemají dostatečně silnou základnu přirozených odkazů. A právě takové weby se do katalogů registrují nejčastěji. V některých případech může být krátkodobým přínosem fakt, že část katalogů zobrazuje na své úvodní stránce poslední přidané odkazy. Krátkodobě tak můžete získat odkaz z úvodní stránky katalogu, která má (někdy) vysoké ranky.
Tento článek rozhodně nemá za úkol poškozovat hromadnou registraci do katalogů a to ani do těch katalogů, které v testu neuspěly dobře. Registrace do katalogů význam má a určitě bych ji jako základ kvalitního linkbuildingu doporučil. Nespoléhal bych však na množství, ale na kvalitu. Kvalitních katalogů je na českém internetu poměrně dost. Kromě katalogů všobecných existují i oborové katalogy či portály (dříve byla snaha označovat je slovem vortál, které se však neujalo). Registrace webu do takového katalogu naopak smysl má a v některých případech se jistě vyplatí za umístění odkazu do takového katalogu i zaplatit. Takové weby však v nabídce registrátorů obvykle nenajdete. Doporučuji také provádět registraci ručně a nepoužívat vždy stejný titulek a popisek.
Čtěte také: Hromadná registrace do katalogů je zbytečná investice – 1. díl
Štítky: Google, katalogy, Seznam, vyhledavače
Plaváček 11.8.2011 v 15:55
Hezké shrnutí. Když už máte čas na expertimenty, co kdybyste stejným způsobem ověřili „účinnost“ takzvaných PR webů (což jsou stejně jenom převlečené katalogy). Mohlo by to být zajímavé srovnání
Jaroslav Fišer 11.8.2011 v 16:16
dík za hodnocení. Otestování tohoto způsobu získávání odkazů mě taky napadlo, ale je to časově asi opravdu náročné. A taky si nejsem jist, že bych to chtěl podstoupit s reálnně fungujícími weby. Test hromadné registrace katalogů mohl vzniknout hlavně kvůli mé nerozvážnosti.
Myslím však, že klasický PR článek na škodu není a naopak může pomoci – pokud se ovšem vybere vhodný web. Klasický PRčlánkový weby moc důvěry nebudí. Byť jeden takový znám a má již tak bohatý a pestrý obsah, že má velmi solidní návštěvnost, díky které pak přicházejí koncoví uživatelé.
Plaváček 11.8.2011 v 16:19
Který to je? Jestli to není tajné?
TomT 11.8.2011 v 16:50
Jo tak to by zajímalo i mě který je ten „vyvolený“ PR web
TomT 11.8.2011 v 16:57
Když už teda jste dělal takový test, nechcete sepsat katalogy co stojí za to do nich registrovat stránky? Klidně i placené. Teda nějak to rozdělit aby bylo jasné který je „free“ a který je placený. Předpokládám, že jich stejně moc nebude.
Plaváček 11.8.2011 v 17:52
TomT – existují prakticky jenom dva. I ty ale časem zhynou na úbytě. Firmy.cz a odkazy.seznam.cz. Víc nemá cenu.
TomT 11.8.2011 v 20:21
díky za info. Přidávám si na můj seznam
Jaroslav Fišer 11.8.2011 v 21:44
zdravím, tak po podvečerní pauze na rybách (kapřík 53 cm) mám konečně možnost dostat se ke komentům.
Plaváček – není to tajné, ale nechci jim zde dělat reklamu a nevím, jestli to ještě platí – před cca 3 měsíci ale ano, z toho webu chodilo až 10 lidí denně. Ale nikoliv z článku, ale z reklamy. Návštěvnost toho webu na jaře byla 1600 lidí, nyní nemám aktuální údaje. Je to ale tím, že je úzce specializovaný.
Tom T. nechci to dělat, protože těch katalogů je spousta. A existuje spousta oborových katalogů, kde záznam smysl má. Ale jen pro firmu z oboru. Jinak samozřejmě to co píše Plaváček – firmy.cz a odkazy.seznam.cz.
Linki 15.8.2011 v 08:44
Nezapominejte na katalogy na oficialnich strankach mest, v nichz ma registrovany subjekt sidlo. Z tech dokonce proudi i realna navstevnost.
Martin 15.8.2011 v 12:25
super, konecne to niekto zmeral… som rad a dakujem, budem mat na co odkazovat ked mi s tym zasa niekto mavat pred nosom
Kaik 15.8.2011 v 17:29
Konečně rozumný článek s podněty. Teď musí být snad každému jasné, že registrace do katalogu je nanic. Už se těším na další odborný článek.
honza 15.8.2011 v 23:59
Já jsem ten seznam prošel jen zběžně, ale zaujal mě v něm google.cz. Copak to je katalog? Jak se tam dostal a proč?
Jaroslav Fišer 16.8.2011 v 10:38
google měl ještě nedávno svůj vlastní katalog Google directory. Není to moc známé, ale je to tak. Byla to služba, která měla být konkurencí pro yahoo directory a fakticky suplovala dmoz, pouze řazení bylo tuším podle pageranku: http://www.google.com/dirhp?hl=cs
Pavel Ungr 17.8.2011 v 17:32
No a co katalogy jako Firmy.cz a Najisto.cz? Tam je přínos myslím jednoznačný.
Jaroslav Fišer 17.8.2011 v 20:23
samozřejmě, tyto katalogy fungují a určitě jich funguje podstatně více. Článek spíš pojednává o hromadné registraci do katalogů. Nikoliv o registraci jako takové. Hodnotí se spíš jednotlivé katalogy, které jejich tvůrci udělali za tím účelem, aby do nich bylo možné provádět registraci a případně aby získali zadarmo a bezpracně nějaký obsah, který by pak v lepším případě mohli ještě zpeněžit.
michal zobec 17.8.2011 v 20:31
no google má ještě pořád katalog firem. tyto firmy se pak zobrazují na maps.google.com
Tomáš Matějka 14.10.2012 v 20:00
A co zázračná mrtvola DMOZ? Stojí za to se u ně pozastavit?